Som ett eget kontrollsystem, vars uppgift är att granska politikernas arbete, tillsätts varje mandatperiod en kommunrevision. Innan årsskiftet slutfördes en granskning av barn- och ungdomsnämndens arbete med trygghet och studiero i Linköpingsskolorna – en fråga som har aktualiserats vid flera tillfällen de senaste åren. Gunnel Öman Gennebäck (S) var kommunrevisionens ordförande när granskningen genomfördes – och konstaterar att det finns brister.
– Det första vi konstaterar är att kommunen trots allt har rutiner och styrdokument för trygghet och studiero i skolorna. Det finns bland annat ett dokument som heter "Disciplinära åtgärder i grundskolan – rutiner och checklistor". Men det här dokumentet är inte implementerat i hela organisationen vilket gör att det finns lärare som inte har koll på vilka rättigheter och möjligheter de har. Det är inte bra, och det är klart att det får konsekvenser för studieron och tryggheten, säger Gunnel Öman Gennebäck och fortsätter:
– Sedan är vi kritiska till en sak till. Lokalfrågan, och hur skolorna är byggda för att arbeta med just de här frågorna, är inte de bästa. Det handlar om möjligheterna att dela upp klasserna och arbeta i mindre grupper.
Granskningen har genomförts av sakkunniga revisorer genom stickprov på fem grundskolor i Linköping och genom intervjuer med allt från barn- och ungdomsnämndens ledamöter till skolchef, rektorer, lärare och skolsköterskor. Jessica Milch, som i Linköping är andre vice ordförande i den nya fackorganisationen Sveriges Lärare, bekräftar kommunrevisionens bild:
– Att de centrala rutinerna inte är kända för personalen ute på skolorna kan jag känna igen. Det är otydligt och det skapar en otrygghet bland lärarna. Jag personligen känner igen delar av dokumentet men inte som att det skulle vara en del av vårt systematiska arbetsmiljöarbete som gör oss tryggare i befogenheterna. Man kan verkligen fråga sig hur det har implementerats.
Kritiken mot lokalerna bekräftar hon också.
– Jag hör, från mina huvudskyddsombud, att det är ett jättebekymmer i hur man bygger nya skolor och hur man bygger om befintliga skolor. Man bygger bort både grupprum – och ibland också arbetsrum för lärare. Fler grupprum skulle kunna möjliggöra att vi arbetar med arbetsro och trygghet på ett annat sätt.
Det nya styret med Socialdemokraterna och Moderaterna har också sagt att Linköpingsskolornas lokalkostnader måste minska – något som just nu utreds. Detta oroar Jessica Milch.
– Ja, jag ser att det finns en risk att det förtätas ännu mer, säger hon.
Barn- och ungdomsnämnden ska, senast den 25 april, återkomma med ett svar på kommunrevisionens granskning. Elias Aguirre (S), som sedan årsskiftet är barn- och ungdomsnämndens ordförande, kommenterar granskningen så här:
– Jag tycker att det är bra att man lyfter den här problematiken som jag själv har sett i många år. Det är ett problem i dag att skolans personal känner en osäkerhet i vilka befogenheter man har. Skol-Sverige generellt har inte fått tillräckligt tydlig guidning i var gränserna går, men i höstas fick vi en förtydligad lagstiftning.
– Lokalt behöver vi följa upp lagstiftningen och kommer att göra det här till en prioriterad fråga för oss under mandatperioden, fortsätter Elias Aguirre.
Men det finns ju rutiner som inte är kända.
– Ja, den här frågan har legat lite för långt ned på den politiska dagordningen och i skolans värld skulle jag vilja säga. Vi behöver prioritera upp den och vara tydliga med att det här är frågor som man ska jobba med ute i verksamheterna.
Exakt hur ska det prioriteras?
– Det kommer vi att återkomma med under våren och vi ska också yttra oss om revisionsrapporten i mars. Men det handlar om åtgärder för att förtydliga befogenheterna ute på skolorna och om kompetensutvecklingsinsatser. Vi behöver också ta tag i frågan om narkotika i skolans lokaler och undersöka om vi behöver genomföra fysiska åtgärder ute på skolorna.
Finns det en risk med er ambition om att lokaleffektivisera Linköpings skolor?
– Vi ska inte klämma in fler elever än vad som får plats i lokalerna men samtidigt ser jag det som viktigare att vi har tillräckligt med utbildad personal som klarar av att hantera situationen. Det är inte i antalet kvadratmeter lösningen finns på otryggheten i skolorna, säger Elias Aguirre.