Kunderna tystnar när vi frågar om byggföretaget

Lärare, ingenjör, fastighetschef och privata hyresvärdar. Många har använt sig av tjänster från Linköpingsföretaget med utländsk personal som utnyttjats.
Några kunder menar att de inte kunnat misstänka något, ett företag bröt allt samarbete efter upptäckten och några Linköpingsbor blockerar all kontakt med oss efter våra frågor.

Flera kunder och beställare som vi har varit i kontakt med, hävdar att de inte haft anledning att misstänka att det förekommit några missförhållanden kring byggföretaget. Några av de kunder vi kontaktar vill inte prata alls och gör sig okontaktbara.

Flera kunder och beställare som vi har varit i kontakt med, hävdar att de inte haft anledning att misstänka att det förekommit några missförhållanden kring byggföretaget. Några av de kunder vi kontaktar vill inte prata alls och gör sig okontaktbara.

Foto: Julia Djerf

Linköping2022-12-22 05:00

Efter ett sms till en kvinna i 40-årsåldern om att vi skulle vilja höra om hennes erfarenhet kring renoveringen i sitt hem utanför Linköping, ringer hon upp. Hon är nyfiken och säger att hon är lite orolig för vad vi vill henne.

– Nej, vi har inte byggt om nånting, jag vet inget om något byggföretag, svarar hon snabbt.

– Okej, för arbetare har uppgett att de har gjort jobb på din adress. (Nämner adressen)

– Jaha, okej, nu kommer jag ihåg... Det kan stämma. Men kan vi höras lite senare efter jobbet? Jag ska prata med min man också så får vi se vem du ska prata med.

Vi kommer överens om en tid när vi ska höras igen samma eftermiddag, men då är hennes telefon avstängd. Vi skickar ett sms med en fråga om det kanske passar att prata vid ett annat tillfälle, men inget svar kommer. Men vi får aldrig kontakt igen och därmed går vi miste om chansen att få svar på frågan om de visste om eller kunde misstänka att männen som arbetade på något sätt utnyttjades.

Det var hos den här familjen som byggföretaget G & L bygg ska ha svarat de ukrainska arbetarna att de skulle få sin lön "nästa dag" – och sen "nästa dag" igen. Efter återkommande frågor visade arbetsledaren en bild för Vasyl och Anatolii på en banköverföring. Pengar som inte fanns där när de senare kontrollerade.

undefined
Med hjälp av bilder och filmer från olika arbetsställen kan Vasyl och Anatolii visa att de har arbetat på flera olika adresser runtom i Östergötland. De har bytt tak, byggt terrass och inglasat uterum, lagt plattor och renoverat lägenheter.

Listan på adresser till privatpersoner som byggarbetarna Vasyl och Anatolli har arbetat hos är lång. De kan redogöra för vilka jobb de har utfört på varje adress – och via bilder på när de arbetar och på deras kunder bekräfta för oss att uppgifterna stämmer. Gatuadresserna har inför varje uppdrag förmedlats till dem via Messenger av tidigare arbetsgivaren – konversationer som vi har tagit del av.

Vasyl och Anatolii har i en tidigare artikel vittnat om att de inte har fått lön för det arbete de gjort och att de fått hyresskulder efter att deras arbetsgivare inte betalat för deras boende som utlovat. Vi har också kunnat visa att G & L bygg nyttjat illegal arbetskraft som efter en oanmäld kontroll av polis och Arbetsmiljöverket avvisats från Sverige.

Men hur medvetna har kunderna varit om de missförhållanden som arbetarna vittnat om? Hade det på något sätt gått att misstänka att allt inte stod rätt till och vilket ansvar har en kund, en beställare eller ett företag att kontrollera att allt går rätt till?

undefined
Anatolii och hans pappa Vasyl berättade om sin situation för Corren för ett par veckor sen. De känner sig både lurade och utnyttjade av det Linköpingsbaserade byggföretaget. Företaget säger att de aldrig varit anställda hos dem utan varit eller varit på gång att ingå i ett delägarskap.

Vi får kontakt med en ingenjör som bor på en mindre ort utanför Linköping. Han skriver först att det nog rör sig om ett missförstånd – han arbetar med IT och vet ingenting om något byggföretag. Tonen är trevlig och han tackar för kontakt på portalen Linkedin. Men när vi i ett meddelande förklarar att frågorna rör ett renoveringsarbete som ska ha utförts i hans hem av nämnda företag, skriver han: "Ingen aning faktiskt, så tack och hejdå" och blockerar all vidare kontakt.

Vasyl och Anatolii minns mannen och arbetet med terrassen väl. De säger att de saknar drygt 20 000 kronor i lön från det arbetsstället.

I april förra året kom ukrainarna hem till en privatperson i Linköping som arbetar som chef på ett stort fastighetsbolag. Han har beställt en takomläggning av den nationella kedjan Swedala tak och har tagit in flera offerter innan han bestämt sig för vilket företag han ska anlita.

– Jag hade inte kunnat göra nåt mer, då visste jag inget om den andra firman som de anlitade i sin tur. Jag valde ett företag med goda betyg och tog inte heller det som var billigast – jag betalade 200 000 kronor för ett nytt tak. Jag hade dragit öronen åt mig om det hade varit jättebilligt, säger mannen.

Han beskriver att det mesta arbetet utfördes när han själv var på jobbet och att direktkontakten med de utländska arbetarna var knapp.

– De jobbade inte 7-16 utan kunde jobba lite längre, men annars märkte jag inget särskilt eller konstigt som jag reflekterade över.

Då han själv är verksam i byggbranschen, kontrollerade han arbetet och säger att han inte kunde se några brister i säkerheten. Han bedömde att arbetarna verkade erfarna.

När du hör att de inte fått lön och ibland haft svårt att få pengar till mat – vad tänker du?

– Att det är tråkigt. Jag har ju betalat för att det ska gå runt och vara rätt. Det är lätt att vara efterklok, men hade jag vetat om det här så hade jag ställt krav på att företaget jag anlitat inte skulle ha haft med dem att göra.

undefined
Flera kunder och beställare som vi har varit i kontakt med, hävdar att de inte haft anledning att misstänka att det förekommit några missförhållanden kring byggföretaget. Några av de kunder vi kontaktar vill inte prata alls och gör sig okontaktbara.

Strax efter uppdraget hos fastighetschefen gjorde Vasyl och Anatolii en takomläggning hemma hos en kvinna på landsbygden i Motala kommun. Hon arbetar som lärare. Efter några kontaktförsök i hopp om att få höra hennes tankar om det som kommit fram kommer svaret: "Jag vill inte svara på några frågor alls gällande någonting. Trevlig helg!"

Dessa takomläggningar är två av en handfull som G & L bygg utfört på uppdrag åt Swedala tak. När Anatolii inte fick någon lön, frågade han takföretaget om de hade betalat hans arbetsgivare. När det då kom fram att personal inte fått lön, bröt Swedala kontraktet med sin underentreprenör direkt.

– Först och främst var det väldigt, väldigt dåligt att inte betala sina arbetare, så kan vi inte ha det, säger Albin Adolfsson som driver det lokala franchiseföretaget under Swedala tak.

– Jag betalar ju fulla summor till företag för att de ska betala i sin tur, när man då får reda på att det inte går till de som gör jobbet så är det verkligen inte bra.

Hade ni kunnat kollat upp dem mer innan ni anlitade dem?

– Vi gör bakgrundskontroller hela tiden och har höga krav på våra underentreprenörer – och det fanns ingenting som tidigare hade flaggat för att de inte var seriösa på något sätt. Jag fick aldrig den där varningssignalen förrän det här blev verklighet.

Anatolii berättar att han efter att kontraktet bröts fick skulden av sin arbetsgivare för att de förlorat en bra kund.

En privat hyresvärd i Linköping som anlitat G & L bygg för renovering av lägenheter hävdar att det aldrig har varit tal om att göra upp svart utan att han bett om att få bli fakturerad. Parterna ska ha kommit överens om timpenning för arbetet och fastighetsägaren betalade för tjänsterna i förskott.

Men då han inte blev nöjd med utförandet, avbröt han uppdraget. Han och den nuvarande ägaren av G & L Bygg blev oense om vad som skulle faktureras och enligt fastighetsägaren talade han då honom tillrätta.

– Jag tog tag i honom. Det blev inte hotfullt, men jag sa att han aldrig skulle visa sig igen, säger han.

Fastighetsägaren berättar att en hyresvärdskollega, som också haft med byggföretaget att göra, ibland köpt lite mat till arbetarna då han förstått att de inte haft några pengar att leva på.

– Jag tycker det är taskigt, de här människorna har det inte så himla lätt. Grejen är ju att det finns en massa stollar som vill tjäna pengar och inte göra rätt för sig. Då blir ju sånna här grabbar utnyttjade.

Det är för oss svårt att slå fast om kunder och beställare har haft anledning att misstänka att det funnits personal som utnyttjats på olika sätt.

Fackförbundet Byggnads trycker på att alla borde göra sin läxa och kontrollera en utförare innan man anlitar någon. Det kan dock vara knepigare för en privatperson att upptäcka oegentligheter om allt ser bra ut på papper. Men en faktura med redovisad moms behöver inte betyda att allt är grönt, menar Byggnads.

Fastighetschefen som fick sitt tak omlagt efterlyser ett enklare system för privatpersoner att kolla upp sina hantverkare, likt de system som företag i branschen har tillgång till när de anlitar bolag under sig.

– Kollar man till exempel omsättningen på allabolag.se så säger ju inte det om något är bra eller dåligt. Det är jättesvårt att som privatperson ställa samma krav som om man är ett byggföretag i branschen, det kan vara svårt nog att få in olika offerter och än mer vilka företagen anlitar i sin tur.

Tips vid renovering

Begär flera skriftliga offerter av olika företag, gå inte alltid på lägsta pris.

Begär alltid referenser av företagen alternativ kolla med någon som jobbar i branschen.

Kolla så företaget har kollektivavtal på byggnads.se

Kontrollera att svensk F-skattesedel finns, kontakta Kronofogden för att få reda på om bolaget har skulder.

Kontrollera ägaren på företaget om personen har haft tidigare konkurser.

Källa: Byggnads

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!