Den 19 augusti invigdes den nya start- och landningsbanan pÄ Linköpings flygplats. För flygplanstillverkaren Saabs del var det en avgörande frÄga för företagets framtid i Linköping. Och för kommunens del handlade det om att göra det möjligt att bygga fler bostÀder. Lösningen blev att Saab och kommunen gemensamt satsade pengar pÄ att flytta banan cirka 600 meter i östlig riktning.
Slutnotan landar pÄ cirka 500 miljoner kronor.
Den nya banan Ă€r lika lĂ„ng som den gamla â 2 135 meter. Men den har gjorts fem meter bredare och mĂ€ter nu 45 meter i bredd.
Arbetet med att lĂ€gga asfalt pĂ„ den nya banan utfördes av Peab asfalt. Företaget skriver nu i ett pressmeddelande att en asfaltslĂ€ggare som kan lĂ€gga Ă€nda upp till 13 meter breda belĂ€ggningsdrag anvĂ€ndes â vilket företaget uppges vara ensamt om i Sverige.
â Vi Ă€r mycket glada över att tillsammans med Peab anlĂ€ggning fĂ„tt utföra arbeten dĂ€r höga krav stĂ€lls pĂ„ bĂ„de sĂ€kerhet och kvalitet. Det pĂ„visar att vi inom Peab har all den kompetens och de resurser som krĂ€vs för denna typ av projekt, sĂ€ger Anders Hoff arbetschef Peab asfalt, i en kommentar.
Under fem veckor i somras lades totalt 16 500 ton asfalt ut pÄ en 127 200 kvadratmeter stor yta. PÄ rullbanan asfalterades totalt fem lager med upp till 11,5 meter breda belÀggningsdrag. SÄ brett har Peab aldrig tidigare asfalterat i samma svep. IstÀllet för att styra asfaltslÀggaren manuellt anvÀndes sensorer för att fÄ maskinen att gÄ helt rakt.