Redan 2009 började planera på att flytta start- och landningsbanan ta form.
För flygplanstillverkaren Saabs del var det en avgörande fråga för företagets framtid i Linköping. Och för kommunens del handlade det om att göra det möjligt att bygga fler bostäder i närheten av flygplatsen. Lösningen blev att Saab och kommunen gemensamt satsade pengar på att flytta banan cirka 600 meter i östlig riktning.
Från början visade kalkylen att banflytten skulle kosta sammanlagt 310 miljoner kronor, varav kommunen skulle stå för 210 och Saab för 100 miljoner kronor. Men kalkylen höll inte och slutnotan landar på cirka 500 miljoner kronor, varav kommunen står för 300 miljoner kronor och Saab den resterande delen.
– Marken där landningsbanan ligger på är gammal sjöbotten. Att arbeta i leran har varit som att skära i smör, säger Per Lindblad, flygplatschef.
För att få en bana som håller var det nödvändigt att få 40 000 pålar i marken på plats.
– Det har krävts ett omfattande arbete. Mot Åtvidabergsvägen ligger det ett lager med upp till tre meter bergkross ovanför pålarna.
På fredagen var det dags att formellt inviga den nya banan. Kommunstyrelsens ordförande, Niklas Borg (M), oppositionsrådet Kristina Edlund (S), vd:n för Linköping city Airport, Camilla Lejon samt Ellen Molin, vice chef på Saab Aaeronautics och Saabs platschef i Linköping fick skjuts ut på banan och klippte bandet, medan inbjudna gäster följde ceremonin inne i terminalen.
– Att flytta banan är ett av de enskilt viktigaste beslut som har fattats i Linköping. Det säkrar Saabs fortsatta utveckling i Linköping och det säkrar det viktiga affärsflyget. Men ur kommunens perspektiv är det viktigaste att bullerkurvan flyttas. Det gör att vi kan bygga upp till 10 000 nya bostäder i Stångebro. Vi kan bygga ihop staden, säger Niklas Borg.
Beslutet att satsa kommunens pengar på en flytt av banan fattades under den förra mandatperioden.
– Det var ett enkelt beslut att fatta och det har funnits en politisk enighet om att det här är en bra satsning. Vi är stolta över den verksamhet som bedrivs här och på Malmen, säger Kristina Edlund.
Enligt Ellen Molin på Saab är den nya banan en förutsättning för att företaget ska kunna fortsätta bedriva testflygningar med Jas 39 Gripen.
– Vi fick ett nytt miljötillstånd 2019. Utan en flytt av banan hade det varit svårt att fortsätta med den verksamhet som vi bedriver i dag och vill bedriva i framtiden.
Den gamla start- och landningsbanan finns kvar och kommer att användas för plan som taxar. Den nya banan är lika lång som den gamla – 2 135 meter. Men den har gjorts fem meter bredare och mäter nu 45 meter i bredd.
Flygplatsen har tidigare haft dispens för att kunna ta emot även större passagerarflygplan som Boeing 737. Men nu uppfyller banan alla krav. I samband med banflytten har även ett moderna inflygningssystem tagits i bruk för att öka säkerheten ytterligare.
På grund av det omfattande markarbetet blev invigningen av banan omkring ett år försenad. För Camilla Lejon, vd för Linköping City Airport, innebär färdigställandet av banan att hon nu kan ta emot flygresenärer igen till terminalen. Från flygplatsen går direktflyg till Amsterdam.
– Klockan 13.40 på fredagen landar det första planet från KLM. Det känns riktigt bra.