Kommunen tagen på sängen efter konkursen – risk för sämre skötsel

Efter att en av kommunens driftentreprenör med ansvar för flera av stadens ytterområden försatts i konkurs varnar kommunen nu för att skötseln i dessa områden kan komma att bli eftersatt. Detta då de kommer behöva fokusera på de mer akuta ärendena.

Exempelvis snöröjningen i Linköpings ytterområden hanterades av det företaget som nu har gått i konkurs. Genrebild.

Exempelvis snöröjningen i Linköpings ytterområden hanterades av det företaget som nu har gått i konkurs. Genrebild.

Foto: Magnus Grimstedt

Linköping2024-10-03 06:00

Nyheten i korthet

  • Driftentreprenören Centric Service, med ansvar för skötsel av Linköpings kommun, har gått i konkurs. Detta kan leda till eftersatt underhåll i stadens ytterområden.
  • Kommunen varnar för att de kommer att behöva fokusera på akuta ärenden, såsom nedfallna träd över bilvägar och snöröjning.
  • En ny entreprenör förväntas anlitas i början av 2025. Kommunen uppmanar till förståelse och samarbete under denna period.

Förra veckan kom beskedet att bolaget Centric service försätts i konkurs. Detta trots att siffrorna i bokslutet pekat uppåt. Konkursen ledde till att totalt 27 anställda sades upp.

Bland företagets kunder utmärker sig Linköpings kommun som anlitat företaget för att ta hand om driften i stadens ytterområden, så som Ljungsbro, Linghem, Vikingstad, med flera. Bland annat hade företaget ansvaret för den dagliga skötseln i områdena, exempelvis snöröjning, gräsklippning och tömning av papperskorgar. Utöver det hade företaget ansvar för klottersaneringen i hela Linköping.

Beskedet om konkursen har lett till bråda dagar för kommunen. Johan Svensson, enhetschef för drift och underhåll, förklarar att nyheten tog kommunen på sängen.

– Vi hade inte fått några indikationer på att de skulle gå i konkurs utan fick veta det här i måndags förra veckan. Vårt samarbete med Centric har fungerat bra.

Han varnar nu för att vissa delar av den dagliga skötseln i de drabbade områdena kan bli eftersatt fram till att en ny entreprenad har anlitats. Detta då de främst kommer behöva fokusera på de mer akuta behoven. Exempel på detta kan vara bland annat nedfallna träd över bilvägar, flyttade brunnslock eller att ploga vägar vid snöfall.

Att liknande saker händer beskriver han som ovanligt och att det under de senaste dagarna varit full fart för att få de kortsiktiga driftslösningarna på plats.

– Det man kan förvänta sig är att vi gör allt vi kan för att upprätthålla ordning så att vi kan säkerställa de samhällskritiska funktionerna fram till att vi har en färdig entreprenad på plats.

Och hur lång tid kan det ta?

– När vi hittar en hållbar lösning i det kortsiktiga, som bland annat innefattar väghållningen nu i vinter, så har vi en förhoppning att i början av 2025 ha den nya organisationen på plats. 

Johan Svensson avslutar.

– Vi vill uppmana till förståelse och samarbete. Detta är en situation som på många sätt kan klassas som extrem. Därför är det mycket prioriterat att snabbt hantera uppkommen situation men samtidigt följa de lagar och regler som styr. Är det så att det inträffar någonting akut på exempelvis gator och vägar så har vi ett felanmälningssystem som man kan vända sig till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!