Kommunen vill att Ostlänken ska dras genom Linköping i den så kallade Steningekorridoren. Nu meddelar Trafikverkets programchef Alexander Santos att myndigheten håller med, även om det slutgiltiga beslutet skjuts fram till maj månad.
– Att vi med största sannolikhet kommer att landa i samma slutsats känns ändå ganska givet. Vi har haft en bra dialog med Trafikverket, vi talar samma språk och alla vill få det här i hamn. Den här förseningen innebär egentligen ingenting i praktiken när vi får de här indikationerna, men det är klart att vi vill se ett formellt beslut så snabbt som möjligt, säger Muharrem Demirok.
– Man kan likna det vid att få en julklapp inför julafton och så kan man nästan gissa sig till vad som är däri. Än är det några dagar kvar innan man kan öppna paketet men man känner ändå att "jo, det var det här jag önskade mig".
Trafikverkets försening beror på att myndighetens tänkta alternativ kräver en förlängning av Ostlänken.
– Där har vi varit pådrivande. Vi måste få ett besked om hur man tar sig ut ur Linköping annars skulle planeringsförutsättningarna för nya bostäder i princip bli omöjliga, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok.
Vad öppnar beskedet om "utvägen" upp för?
– Om man tittar på kartbilden över alternativ så är det en enorm korridor på vägen ut ur Linköping. Inom den här korridoren ligger det framtida planeringsförutsättningar – bland annat stora delar kopplade till Skäggetorp.
Att Trafikverket lutar åt sträckningen söder om E4:an glädjer Linköpingspolitikern.
– Sträckningen norr om E4:an hade varit ett riktigt dåligt alternativ. Det hade splittrat värdefull åkermark på ett olyckligt sätt.
Kommunen förordade däremot en sträckning söder om Malmslätt, längs den gamla stambanan och förbi Kärna Mosse.
– Där får vi fortsätta att ha en diskussion, säger Muharrem Demirok.
Kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M) är även han positiv trots förseningen:
– Det är jätteviktigt för Linköping att vi har kommit hit i processen. När alla andra korridorsalternativ kan uteslutas får vi bort den våta filt som har legat över Linköping och våra möjligheter att utveckla staden. Det jag kan tycka är lite tråkigt är att Trafikverket fortsätter att ha svårt att hålla sina tidsplaner. Nu har de i alla fall kommunicerat på ett sätt som känns som ett slutgiltigt beslut.