Posten som vd för Östgötatrafiken har Sofia Malander haft i drygt sex år och innan dess hade hon en tjänst som stabschef, också det på Östgötatrafiken. Hon har tidigare varit chefsjurist på Region Östergötland.
Hon är en av två topprekryteringar som kommunen presenterade under fredagen. Även den nya socialdirektören Yvonne Thilander är nu klar.
Ibland riktas kritik mot Linköpings kommun för att man tillsätter för många höga chefer. Men det håller inte kommundirektör Paul Håkansson med om.
– Räknar man så är det inte fler. På totalen så blir det inte fler eftersom vi plockar om. Nyligen slutade digitaliseringsdirektören och då slog vi ihop den tjänsten så att kommunikationschef Maria Ottosson nu är utvecklings- och kommunikationsdirektör.
Vad är det som gör att Linköping behöver en biträdande kommundirektör?
– Mitt jobb är ganska omfattande. Men det handlar inte om någon ersättare till min tjänst, utan snarare en person som jobbar sida vid sida med mig. Jag har tidigare haft Mikael Borin, som nu är ny direktör för Region Östergötland. Vi har jobbat med olika frågor. Jag brukar säga att den biträdande kommundirektören är min vänstra hand och den högra är min ledningssekreterare, Christina Tilly.
Rekryteringen har gått snabbt – för bara en månad sedan stod det klart att Mikael Borin lämnar uppdraget.
– Jag fick en förfrågan om jag var intresserad och jag känner till Linköpings kommun väl, delvis även politiken, och jag har jobbat med Palle (Paul Håkansson), tidigare. Jag kände att det var rätt för mig att hoppa på den här utmaningen, säger Sofia Malander.
– I rollen som Östgötatrafikens vd har jag haft mycket samverkan med länets alla kommuner. Att få bidra till hela Linköpings utveckling kändes som ett naturligt steg i arbetslivet, fortsätter hon.
Vad blir dina stora utmaningar i nya uppdraget?
– För offentlig sektor generellt är kompetensförsörjningen en stor utmaning. För mig, i uppdraget, kommer jag förstås att lägga en stor del av arbetet på Ostlänken som är en utveckling och stor utmaning.
Vad kommer du att kunna bidra med framförallt?
– Med min erfarenhet av en bred samverkan med olika samhällsaktörer. Sen är Linköping en växande stad där frågor om transporter och infrastruktur är väldigt viktiga. Där har jag en del sakkunskap också, säger Sofia Malander.