Ny socialdirektören: Socialtjänsten är en utmaning

Yvonne Thilander, så heter Linköpings nya socialdirektör. Hon kommer närmast från Norrköping där hon haft en liknande tjänst på Norrköpings kommun.

Kommundirektör Paul Håkansson är nöjd med sin rekrytering, Yvonne Thilander som ny direktör för socialförvaltningen. Hon motsvarar alla de krav vi ställt, säger han.

Kommundirektör Paul Håkansson är nöjd med sin rekrytering, Yvonne Thilander som ny direktör för socialförvaltningen. Hon motsvarar alla de krav vi ställt, säger han.

Foto: Carl Karlsson

Linköping2023-07-07 15:30

Sedan det blev klart att Social- och omsorgsdirektör Linda Ljungqvist skulle sluta så har kommunen sökt en ny chef för det som efter en omorganisation blir en "egen" förvaltning.  Sedan tidigare är det känt att Sonja Erlandsson, nu utförardirektör för Leanlink, blir ny direktör för omsorgsförvaltningen – som också blir en ny och "egen" förvaltning.

Kraven på en ny socialdirektör har varit högt ställda, och det har inte varit helt lätt att hitta personer med den kompetens som krävts, enligt kommundirektör Paul Håkansson.

– Eftersom förvaltningen ska ha ett starkt fokus på socialtjänst har vi sökt en person med gedigen erfarenhet inom det området och dessutom har vi velat ha en person som har erfarenhet av att arbeta i en större kommun. De här kraven har varit grundbultarna.

Det visade sig att den person som bäst motsvarade alla krav fanns nästgårds, i Norrköping.

Yvonne Thilander, som är socionom i botten, har nu en tjänst som socialdirektör i Norrköping. Hon har en trettioårig erfarenhet av att arbeta inom socialtjänsten och har också varit chef för tre olika förvaltningar i Norrköping. 

Hon är medveten om att arbetet som ny socialdirektör kan bli tufft, framför allt för att man ska genomföra en omorganisation.

– Omorganisationer är alltid tuffa. Jag vet att Linköping har mycket bra verksamhet. Men det hjälper inte när man ska börja organisera om. Det är en utmaning. Det är kämpigt på alla arbetsplatser.  Men socialtjänst som helhet är en utmaning i dag, med exempelvis sådant som påverkanskampanjer. Vår utmaning blir hur vi ska få alla kommuninvånare att uppleva socialtjänsten som något bra, säger hon.

Linköping får ofta kritik för långa handläggningstider, hur tänker du kring det?

– För att möta framtidens socialtjänst så måste man skruva på det där. Handläggning är väldigt viktigt, men det får inte ta all tid och kraft för då tröttnar kommuninvånarna. Det finns ju nu förslag på nationell nivå till ny socialtjänstlag och det går mycket ut på att vi ska vara lättillgängliga och finnas nära människor. Då får inte handläggningen ta all tid. Den måste effektiviseras.

Hon tror på den nya tanken i Linköping att flytta ut socialtjänsten till i bostadsområden.

– Vi har påbörjat en sådan förändring också i Norrköping och det tror jag är framtiden. Vi måste finnas där människor finns och visa vilken hjälp socialtjänsten kan vara.

Samarbete över förvaltningsgränserna är också viktigt påpekar hon, och tar som exempel vikten av samarbete både utbildningsförvaltningen och även Samhällsbyggnadsförvaltningen.

– Det är ju oerhört viktigt, för hur vill vi ha samhället?

Paul Håkansson är nöjd med sin rekrytering.

– Jag bygger en kommunledningsgrupp. När jag rekryterar så handlar det om individuella befattningar, men jag bygger också ett lag och jag tror att Yvonne passar bra i det här gänget Vi vill ha folk med lite olika erfarenheter och i olika åldrar. Men ska man få det att fungera så måste vi ha folk som är väldigt erfarna och det är Yvonne. Så jag ser fram mot samarbetet, säger han

Yvonne Thilander bor i Norrköping och kommer att pendla. När hon inte jobbar gillar hon att träna och då är det Friskis och Svettis som gäller.

– Jag tycker att det är en väldigt lättillgänglig form av träning.

Hon kommer att tillträda sin tjänst någon gång under hösten. Men själva arbetet att omorganisera en förvaltning till två, kommer att pågå under hela nästa år, enligt Paul Håkansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!