För snart en månad sedan dök ett nytt Linköpingsförslag upp – ett förslag som förespråkar en hastighetshöjning på Nygårdsvägen runt Skäggetorp. Trots att förslaget hittills bara har fått 22 röster har det väckt politikens intresse. En dimmig marsmorgon, stående vid vägen, förklarar Muharrem Demirok varför:
– Under förra mandatperioden togs en ny hastighetsplan för Linköping i full politisk enighet. Samtidigt var vi öppna med att kunna revidera vissa delar om det visade sig inte fungera. Här delar jag uppfattningen om att det inte blev helt bra.
I samband med den nya planen sänktes hastigheterna på mängder av gator i Linköping. På gatorna inne i bostadsområden blev 30 kilometer i timmen ny standard. På ringleden runt Skäggetorp sänktes hastigheten från 50 till 40 kilometer i timmen. Nu menar Muharrem Demirok att det bör ändras tillbaka.
– När vägens utformning inbjuder till högre hastigheter, och när den är en transportsträcka för många, så blir det fel. Vi får många farliga omkörningar, vi får ganska många hastighetsöverträdelser och vi får en situation på trafiken som stoppar flödet. Det känns som att vi till och med försämrar trafiksäkerheten med den här hastigheten, säger han.
Men lägre hastigheter är väl bra både för säkerheten och klimatet?
– Det är helt korrekt, men här skulle vi kunna höja hastigheten utan att påverka säkerheten och det finns ingen anledning till att ha en 40-gräns. Bostadsområdet och gångvägen ligger avskiljt bilvägen.
Petter Mattsson (MP), ordinarie ledamot i samhällsbyggnadsnämnden, är mer tveksam till förslaget. Han anser att det krävs starka argument för en höjning.
– Frågan har inte kommit upp på nämnden än och vi har inte fått se några utredningar så det är svårt att ha en principiell åsikt. Samtidigt fanns det säkert en anledning till att hastigheten sänktes och det måste vara väldigt välmotiverat om man ska kunna genomföra en höjning, säger han och fortsätter:
– För- och nackdelar måste vägas emot varandra och bedömningar kring hastigheten måste göras utifrån olycksstatistik, trafikmängd och hur mycket barn som rör sig i området. Vi måste se till att vi inte utsätter barnen för onödig fara.
Tiden för att rösta på Linköpingsförslaget går ut om nästan exakt en månad.
– Jag tänker att jag avvaktar röstningen innan jag lyfter frågan på nämnden, säger Muharrem Demirok.