Linköping kan följa historisk upphandling

Genom en för Sverige historisk upphandling fick företaget Voi nyligen ensamrätt för elsparkcyklar i Gävle. Nu står det klart att Linköpings kommun kan gå samma väg. "Är tämligen säker på att vi har ett resultat om några månader", säger Niklas Engström.

I slutet av 2022 genomförde Gävle kommun en upphandling som, i två år, gav företaget Voi ensamrätt på elsparkcykelmarknaden. Nu kan Linköping gå samma väg.

I slutet av 2022 genomförde Gävle kommun en upphandling som, i två år, gav företaget Voi ensamrätt på elsparkcykelmarknaden. Nu kan Linköping gå samma väg.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-01-05 17:00

Som chef på kommunens stadsmiljöavdelningen har han, från nära håll, sett hur elsparkcyklarna gjort entré i staden under de senaste åren. I september 2022 trädde en lagändring i kraft som bland annat gjorde det lättare för hans avdelning att avlägsna elsparkcyklar från gatorna.

– Jag bedömer att det är mycket bättre ordning nu än för ett par år sedan. Nu kan vi, med stöd av den nya lagstiftningen, plocka in fler cyklar som står trafikfarligt eller fel i förhållande till vår drift. Nu behöver vi inte ut och varsko företagen om att de själva behöver plocka bort cyklarna, säger Niklas Engström.

undefined
Niklas Engström och hans stadsmiljöavdelning utreder nu möjligheten för en så kallade koncessionsupphandling där kommunen, till skillnad från vanliga upphandlingar, inte betalar någonting utan istället upplåter plats för att få något i retur.

Fler förändringar kan vänta under 2023. I mitten av december genomförde nämligen Gävle en så kallad koncessionsupphandling som, under de kommande två åren, ger företaget Voi ensamrätt på elsparkcykelmarknaden i kommunen. Upphandlingen hyllas bland annat av konkurrenterna Tier och Dott som uppmanar andra kommuner att följa Gävles exempel.

"Det kan tyckas märkligt att Gävles upphandling hyllas av två aktörer inom mikromobilitet. Men alla aktörer inom hållbar mobilitet behöver lyfta blicken bortom det som kortsiktigt gagnar den egna affären", skriver Tier och Dott i en debattartikel hos Gefle Dagblad

Linköping kan, enligt Niklas Engström, komma att gå samma väg:

– Vi har en pågående utredning där vi tittar på vad en sån här upphandling skulle innebära för oss. Det är ju ett sätt att, genom ett avtal, ställa krav och styra upp. Vi behöver bland annat se över vad kommunen har för behov av elsparkcyklar – och eventuellt även elcyklar.

undefined
Ett första steg för kommunen är att bedöma om en upphandling är något bra. Därefter ska upphandlingen i så fall utformas. "Man kan handla upp en, två, tre eller tre aktörer. Vi måste se vad Linköping har för behov", säger Niklas Engström.

I dag är det aktörerna Tier, Voi, Qick, Bolt och Lime som har elsparkcyklar i Linköping. Huruvida det går att begränsa de företag som inte vinner en eventuell upphandling är något som kommunen tittar på.

– Vi försöker ta reda på hur juridiken ser ut för upplåtande av allmän plats och vad vi kan göra. Där är vi inte framme ännu, säger Niklas Engström.

Men i Gävle får ju Voi ensamrätt.

– Ja, men att man gör så är en sak. Sedan får man se om det är rättsligt rätt eller inte. Det försöker vi att skaffa oss en egen bild av.

– Jag skulle tro att vi är framme och har ett resultat om ett par månader. Första steget är att avgöra om vi tror att en upphandling är det bästa för Linköping, fortsätter Niklas Engström.

Karta: Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!