Som chef på kommunens stadsmiljöavdelningen har han, från nära håll, sett hur elsparkcyklarna gjort entré i staden under de senaste åren. I september 2022 trädde en lagändring i kraft som bland annat gjorde det lättare för hans avdelning att avlägsna elsparkcyklar från gatorna.
– Jag bedömer att det är mycket bättre ordning nu än för ett par år sedan. Nu kan vi, med stöd av den nya lagstiftningen, plocka in fler cyklar som står trafikfarligt eller fel i förhållande till vår drift. Nu behöver vi inte ut och varsko företagen om att de själva behöver plocka bort cyklarna, säger Niklas Engström.
Fler förändringar kan vänta under 2023. I mitten av december genomförde nämligen Gävle en så kallad koncessionsupphandling som, under de kommande två åren, ger företaget Voi ensamrätt på elsparkcykelmarknaden i kommunen. Upphandlingen hyllas bland annat av konkurrenterna Tier och Dott som uppmanar andra kommuner att följa Gävles exempel.
"Det kan tyckas märkligt att Gävles upphandling hyllas av två aktörer inom mikromobilitet. Men alla aktörer inom hållbar mobilitet behöver lyfta blicken bortom det som kortsiktigt gagnar den egna affären", skriver Tier och Dott i en debattartikel hos Gefle Dagblad.
Linköping kan, enligt Niklas Engström, komma att gå samma väg:
– Vi har en pågående utredning där vi tittar på vad en sån här upphandling skulle innebära för oss. Det är ju ett sätt att, genom ett avtal, ställa krav och styra upp. Vi behöver bland annat se över vad kommunen har för behov av elsparkcyklar – och eventuellt även elcyklar.
I dag är det aktörerna Tier, Voi, Qick, Bolt och Lime som har elsparkcyklar i Linköping. Huruvida det går att begränsa de företag som inte vinner en eventuell upphandling är något som kommunen tittar på.
– Vi försöker ta reda på hur juridiken ser ut för upplåtande av allmän plats och vad vi kan göra. Där är vi inte framme ännu, säger Niklas Engström.
Men i Gävle får ju Voi ensamrätt.
– Ja, men att man gör så är en sak. Sedan får man se om det är rättsligt rätt eller inte. Det försöker vi att skaffa oss en egen bild av.
– Jag skulle tro att vi är framme och har ett resultat om ett par månader. Första steget är att avgöra om vi tror att en upphandling är det bästa för Linköping, fortsätter Niklas Engström.