– Nu får vi ordning och reda även på våra gator. Att elsparkcyklar kör fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer. Nu är det slut med det, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter att regeringen tagit beslut i frågan.
Samma regler som redan gäller för vanliga cyklar och elcyklar kommer även att gälla för elsparkcyklar. Det införs ett körförbud på gångbanor, men det blir även förbud mot att parkera på gång- och cykelbanor.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C) välkomnar den nya lagen.
– Vi har tjatat om det här jättelänge, ända sedan elsparkcyklarna kom. Det är jättebra att det här kommer.
Om en elsparkcykel står felparkerad får bolagen ta kostnaden. Kommunen har tagit 1 500 kronor per felparkerad elsparkcykel.
– Vi har varit väldigt på här i Linköping. Har elsparkcyklarna stått så att de utgör en trafikfara har vi plockat bort dem, och vi har plockat ganska många, säger Demirok och fortsätter:
– Men det har varit en definitionsfråga. Om en elsparkcykel stått mot en husvägg har den inte bedömts som trafikfarlig, och vi har då inte fått plocka bort den. Den här nya lagen ger oss just den möjligheten, för att det inte får stå elsparkcyklar på gång- och cykelvägar.
Ser du det här som ett sista steg eller behövs fler åtgärder?
– Nu börjar vi faktiskt se att bolagen börjar ta till sig det här. För nu förstår man att det kommer bli ohållbart om inte användaren skärper till sig. Bolagen kommer att låta användaren att betala eventuella böter som kan uppstå, säger Muharrem Demirok.
Beskedet om de nya lagarna har även fått kritik, främst av företag inom branschen som argumenterar för att det försämrar trafiksäkerheten.
Företaget Voi har inför den nya lagen bland annat uppdaterat sin app med parkeringszoner och en navigator som ska guida förare till rätt parkeringsplatser.
– Vi tycker inte att man ska köra på trottoarer, men man måste även se till att det finns tillräckligt med cykelbanor så att man inte blir påkörd av en bil. Men man ska absolut följa trafikreglerna, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi.
Skickar ni vidare böter till kunderna?
– Vi vill så klart att alla användare ska parkera enligt reglerna. Vi kan också ge en varning först, men skulle det upprepas har vi rätt att ta ut en avgift.
Bryter man mot förbudet kan påföljden bli penningböter.