Föräldrarna om kommunens beslut: "Kaos. Katastrof. Hemskt."

Kommunens beslut att ta bort stöd till barn med allvarliga funktionsnedsättningar när de åker skolskjuts får hård kritik. Många familjer är förtvivlade. "Nu är det även kö till handikapplatserna."

Per Törnström med dottern Clara, 10 år, som har flera svåra funktionsnedsättningar och behöver tillsyn dygnet runt. Men på skolbussen får hon ingen hjälp längre.

Per Törnström med dottern Clara, 10 år, som har flera svåra funktionsnedsättningar och behöver tillsyn dygnet runt. Men på skolbussen får hon ingen hjälp längre.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2024-09-01 17:00

Nyheten i korthet

  • Kommunen har tagit bort stöd för barn med allvarliga funktionsnedsättningar när de åker skolskjuts, trots att många barn har rätt till stöd enligt Lagen om särskilt stöd, LSS. Detta har lett till kaos och katastrofala följder för många familjer.
  • Barn med svåra funktionsnedsättningar åker nu ensamma utan stöd. Detta kan leda till trafikfarliga situationer då barnen kan vara oroliga, skrika och krångla sig ur säkerhetsbälten.
  • Föräldrar hänvisas av kommunen att söka stöd/ledsagning i skolskjuts från socialförvaltningen. Flera föräldrar har dock nekats detta trots att de har rätt till det enligt LSS.

Det säger föräldrarna Christina Axelsson, mamma till Sophie, 11 år, samt Per Törnström, pappa till Clara, 10 år. De är två av ett tiotal familjer som vi har haft kontakt med efter att kommunen tog bort hjälp i skolskjutsen för barn med allvarliga funktionsnedsättningar. Trots att barnen har rätt till stöd enligt Lagen om särskilt stöd, LSS.

– Det drabbar många så hårt! Kommunens beslut har katastrofala följder för åtskilliga familjer. Det är kaos vid skolan när alla ska lämna samtidigt i stället för en eller två skolbussar som hittills. Nu är det även kö till handikapp-platserna. Vi kör vår dotter, vilket tar cirka en timme. Vi anpassar vår arbetstid, men alla föräldrar kan inte göra det. Andra har skickat sina barn i skolbuss trots allt, de har ingen annan lösning, berättar Christina Axelsson.

undefined
Christina Axelsson med sin dotter Sophie, 11, som går i anpassad grundskola i Vallastaden i Linköping. Sophie kan inte åka skolskjuts ensam och därför måste hon ha ledsagare med sig. Men nu är det slut med det.

Hon poängterar att familjen faktiskt sökt till sin närliggande skola i Ekängen, men den skolan kunde inte ta emot Sophie. Så något fritt skolval var bara att glömma.

Christina har också daglig kontakt med fler drabbade familjer som kämpar för sina barns rätt till en trygg skolskjuts.

– Många föräldrar vet inte vad de ska ta till sig. Men jag tänker även på den tuffa situationen för bussförarna, där de inte kan ha koll på barnen bakom i bussen, längre bort. Barn med svåra funktionsnedsättningar åker nu ensamma utan stöd. En del barn krånglar sig ur bältet, skriker och är allmänt oroliga. Det kan bli trafikfarligt, men skolan ansvarar för säkerheten på väg till skolan i bussen, säger hon.

undefined
Christina Axelsson, mamma till Sophie, 11 år, Per Törnström, pappa till Clara, 12 år, kämpar för sina barns rätt till stöd för att kunna åka tryggt till skola.

En familj som Corren har haft kontakt med och som valt att låta sin son åka skolbuss själv eftersom hans medicinska diagnoser inte ställer till problem för övriga elever, skaffade en smartklocka till sonen. Tanken var att familjen kunde ringa upp honom innan han gick in i skolskjutsen. Sonen kan inte tala, men föräldrarna kan lyssna hur skolbussresan går till eftersom de vill veta om han får utbrott, blir orolig eller skriker.

Men familjen blev ifrågasatt:

"Jag fick ett telefonsamtal från skolan där de ifrågasätter att vi avlyssnar en skolskjuts och är oroliga för att vi även avlyssnar dem på skolan. Vi gör inte det så klart, utan lägger på när skolskjutsen kommer fram. Det är inte olagligt att ringa sitt barn och hela denna soppa med att ta bort elevassistenter i skolskjutsen har hamnat på oss föräldrar att lösa!" skriver den oroliga mamman i ett mejl till oss.

En annan familj behöver nu säga upp delar av sina tjänster för att hinna skjutsa barnet till skolan. Familjen beskriver sin situation till oss så här:

"Vårt barn börjar högstadiet och behöver på grund av grav intellektuell funktionsnedsättning och svårbehandlad epilepsi ledsagare i skolskjuts både från hemmet till skolan på morgonen och från skolan till fritids, som ligger på ett korttidsboende i en annan stadsdel. Ledsagning från skolan till LSS-fritids på korttidsboendet har löst sig genom att korttidsboendets personal åker med. Men vi måste fortfarande skjutsa till skolan på morgonen. Det tar mig drygt en timme extra att ta mig till mitt arbete. Möjligheten till morgonfritids har förut funnits på skolan, men nu är den möjligheten också borttagen. Och vi kan inte lämna tidigare för att kunna hinna till jobbet. Därför måste vi gå ner."

En förälder som däremot inte kan gå ner i arbetstid och tvingas skicka sitt barn med skolbuss har visat bilder på hur det ser ut. Det finns regler om trafiksäkerheten som måste följas. Bilder på "bältade barnet" har också skickats till Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, med frågan "hur säkra barnen är".

Svaret, som vi har tagit del av, var "inte särskilt säkra" och att bältet sitter fel på barnet i rullstol eftersom det vid en krock trycker in kroppens mjukdelar. 

Föräldrarna hänvisas av kommunen till att söka stöd/ledsagning i skolskjuts från socialförvaltning. Tanken är att en personlig assistent då skulle åka med barn till skolan. Fler föräldrar har, trots att de har stöd enligt LSS, nekas det eftersom det saknas "laglig grund för socialförvaltning att bevilja det". Enligt skollagen är det skolan, det vill säga skolans huvudman, som har ansvar för att anordna skolskjuts till och från skolan.

Alla berörda föräldrar menar att hänvisningen att söka personlig assistans i skolskjuts är ett spel för gallerierna. I praktiken är det omöjligt att anställa någon som på egen hand ska ta sig ut till en bostad och redan efter 30-45 minuter avsluta sitt arbetspass vid någon skola i Linköping.

Vad säger skollagen?

Enligt skollagen är det skolhuvudmannen, kommunen, som ansvarar för att anordna skolskjuts till och från skolan.

Det är socialförvaltningen som beslutar om LSS-insatser i form av personlig assistans upp till 20 timmars stöd i veckan. Är behovet större än 20 timmar per vecka är det Försäkringskassan som fattar beslut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!