Emmas toaproblem fortsätter – trots reparation

Efter en sommar med upprepade stopp i toaröret trodde Emma Andersson att problemen i hennes nyköpta lägenhet äntligen skulle vara åtgärdade. Hon hade fel.

Emma Andersson fick bo på annan plats i två veckor när  hennes toalett skulle åtgärdas. Tyvärr verkar ingen ha gjort något, säger hon. Problemet kom ju tillbaka nästan direkt.

Emma Andersson fick bo på annan plats i två veckor när hennes toalett skulle åtgärdas. Tyvärr verkar ingen ha gjort något, säger hon. Problemet kom ju tillbaka nästan direkt.

Foto: Annika Ekstedt

Linköping2022-11-15 05:00

När Emma flyttade in i sin helt nya lägenhet som hon köpt av Bonava, fick hon ganska omgående problem med helt nödvändiga funktioner i bostaden. Som toaletten. Vi har tidigare berättat om problemen med hennes toalett. Ideliga stopp i rören innebar ideliga utryckningar för spolbilen. Till sist konstaterades att röret var delvis igensatt med cement eller bruk eller liknande.

Efter att ha levt med felet sedan juni fick Emma i oktober flytta till en annan lägenhet för att badrummet skulle åtgärdas.

Efter två veckor flyttade hon tillbaka. Det gick en vecka. Nytt stopp i toan.

– Alltså jag bara kände... varför! 

Emma suckar. 

Hon fick återigen felanmäla och ringa jouren som fick komma och spola. Efter spolningen, som utfördes av en från Bonava oberoende firma, återkom de och bad att få göra en filmning av hennes avlopp.

Filmen visar, enligt Emma att det fortfarande finns spackel kvar och att det i röret finns en skarv där saker kan fastna. Företaget upptäckte också ett så kallat bakfall från toaletten. I princip innebär det att när Emma spolar i toan så går en del av vattnet till tvättställets avlopp. Allt vatten rinner alltså inte ner i stammen.

– När de tidigare har tittat på vattenlåset under tvättstället så har man sett att det stod vatten där. Men just då var det kanske ingen som såg något samband. Att vattnet går fel ökar också risken för vattenskada, sa de till mig, berättar Emma.

Bonava har nu bestämt sig för att riva upp hela badrummet. En totalrenovering har utlovats. Vilket innebär att Emma ska bo i en annan bostad i tre veckor.

Men nu är hon less. 

– Det är inte bara att flytta. Jag jobbar också hemifrån och det ställer till det med en flytt. Tänk om det inte blir bra nu heller?

Den tillfälliga bostad hon blivit anvisad har också har mycket lägre standard och det saknas ett riktigt kök med utrustning som gör att det blir svårt att laga mat. 

Emma har krävt ersättning eller nedsättning av avgiften för bostadsrätten. Ännu har hon inte sett några pengar och det besked hon fått är att man ska diskutera detta när felen är åtgärdade.

Bonavas presschef Fredrik Hammarbäck skriver i ett mejl: Bonava tar självklart sitt ansvar som bostadsutvecklare och har en löpande dialog med både kund och bostadsrättsstyrelse. Vi eftersträvar så klart att ha nöjda kunder men kommenterar inte enskilda fall. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!