Emma Andersson fick nyckeln till sin lägenhet på Skvadronsgatan den 22 juni i år. Nytt och fräscht och fritt från problem, det vill man ju ändå tro att det ska vara när man flyttar in i en nyproducerad lägenhet som man betalat 2,5 miljoner kronor för.
Så kände i alla fall Emma.
Nu, åtskilliga månader efter inflyttningsdatum är lyckokänslan delvis borta och har ersatts av både ilska och oro.
– Jag tycker fortfarande väldigt mycket om lägenheten, men det har varit något litet fel nästan från dag ett, berättar hon.
Det har handlat om repiga fönster, fläckig fönsterbräda och lister som inte sitter fast.
Men det allra värsta är bekymren i badrummet. I duschen har duschväggen monterats så att den med våld måste dras förbi blandaren.
– Med tiden kommer det här att nöta ut dörrens gummilist, men då blir det mitt problem. För enligt Bonava ska det vara så här, säger Emma och visar hur hon får ta i för att få dörren i läge för dusch.
Det här går inte på garantin, har Emma fått veta. Det hamnar inom det man kallar tolerans. När det var slutbesiktning påpekade hon felet men fick då beskedet att detta var ett möte där hon inte skulle yttra sig, bara titta.
Duschväggarna når inte heller till golvet vilket gör att vatten rinner ut. När hon har påpekat detta har fastighetsägaren, enligt Emma, rått henne att lägga en handduk framför duschen och också stå närmare väggen när hon duschar.
Hon pekar också på handfatet och visar glipan mellan vägg och handfat. Den gör att när det kommer vatten ovanpå handfatet så rinner det ner i badrumsskåpet under handfatet.
– Jag har frågat varför de inte har satt dit en silikonlist och fått svaret att det beror på att de gulnar. Men jag har kollat och det kan ta upp till 80 år innan det händer, säger hon.
Men det allra värsta är ändå toaletten. Vid första felanmälan fick hon rådet att inte använda så mycket papper.
Emma skakar på huvudet och säger att hon bodde i elva år i en äldre bostadsrätt och det hände aldrig en enda gång att hon fick stopp i toan.
Emma fick veta att om det blev stopp igen, skulle hon själv få betala.
Rörmokaren som kom och fixade stoppet sa till Emma att han trodde att det var nåt i röret, men inget som kunde åtgärdas då. Han försvann.
Emmas problem med toastopp försvann däremot inte. Efter några turer med fler stopp vidtogs åtgärden att med en kamera titta ner i röret för att utröna vad som var fel. Då upptäcktes att röret var delvis igensatt av något som "brunnit" fast. Cement, bruk eller kanske fogmassa. Inget vet än riktigt vad det är, enligt Emma.
– Det verkar väl som någon har hällt någon överbliven massa av något slag, rakt ner i toan, säger hon.
Det här var i juni. Nu skriver vi september, men någon permanent lösning för Emmas toaproblem finns ännu inte.
Bonava försäkrade till att börja med att det skulle lösas snabbt. Det fanns tal om att ta upp badrumsgolvet och då nämndes att Emma kunde bo på hotell under tiden. Men inget hände. Det var ju semester, fick Emma veta.
– De föreslog till och med en lösning med spolning av rören en gång i veckan. För all framtid vad det verkar, säger hon med viss ironi i rösten.
Emma är systemutvecklare och jobbar väldigt mycket hemma. Att inte kunna använda toan ställer förstås till stora problem. Det händer att hon får åka i väg för att gå på toa. Hon vågar helt enkelt inte använda den för ofta.
– Det tar ju av min arbetstid. Jag har ju fortfarande åtta timmar jag jobbar mot kund, så jag måste jobba på kvällarna, säger hon.
Nu har det gått så långt att Emma har skaffat en jurist. Det besked hon får från juridiken är att detta med toan är ett så väsentligt fel att hon till och med ser ut att ha rätt att häva köpet.
Så tänkte hon inte i början, men nu börjar de tankarna komma, säger hon.
– Det är jobbigt att hela tiden behöva driva saker mot Bonava. I början är de väldigt tillmötesgående, men sedan blir det värre och värre, upplever hon.
Nu har hon dock tröttnat och krävt både ersättning och en ersättningsbostad.
Enligt Emma har köparna sex månader på sig att komma med klagomål. I början av oktober tillträder föreningens nya styrelse och efter det övergår ansvaret för fel i lägenheterna till föreningen. Då blir det föreningens sak att driva frågor mot byggföretaget.