Beslutet presenterades i början av april. Folkungaskolans profilklasser i musik, dans, konst och design ska läggas ned. Inriktningarna finns fortsatt kvar men de elever som börjar i årskurs sju, från och med höstterminen, kommer att spridas ut i olika klasser. Rektor Anna Dahlström motiverade beslutet så här:
– Vi vill ha klasser där alla elever blandas. Jag menar att både flickor och pojkar ska gå i samma klass, att det ska vara elever från alla stadsdelar i Linköping och att låt mig säga, barn till taxichaufförer ska kunna gå i samma klass som barn till läkare. Det är inte så nu. Om vi tittar på dansklasserna så går här bara tre killar i hela högstadiet. Det är tre flickklasser. I mitt uppdrag som rektor ingår att jag ska se till helheten, att möta alla elevers behov i skolan.
Psykisk ohälsa lyftes också som argument:
– Om vi blandar alla elever kommer alla elever förhoppningsvis att må bättre, sa Anna Dahlström.
Under onsdagskvällen anordnade Föreningen för Linköpings Musikklasser (FFLM) ett protestmöte i Folkungaskolans matsal. Hundratals personer deltog både fysiskt och via en digital sändning.
– Vi vill att det här beslutet dras tillbaka. Man ska inte göra stora förändringar utan att tänka efter före. Vi vill också att politikerna i barn- och ungdomsnämnden tar sitt ansvar. Musikklasserna är en kommunal angelägenhet, sa föreningens kassör Daniel Hilding och fortsatte:
– Det är många tidigare elever som har skrivit under den namninsamling som just nu pågår. Det många säger är att när de kom till musiklasserna kom de till ett ställe där de kunde vara sig själva. Att vara musikalisk är en del av deras person och här fick de uppskattning för det. Det var inte lika tacksamt i en vanlig klass.
Hugo Byström, Lowe Vogt, Cecilia le Clercq och Astrid Hilding läste alla i Folkungaskolans musikklasser på högstadiet. Musikklasserna är en spetsutbildning i körsång. Inriktningen har funnits på skolan i 37 år.
– Jag har ont i magen för alla elever som aldrig får samma chans som jag – det har betytt så mycket för mig att gå i musikklassen. Det är en gemenskap som går långt utanför körlektionerna, säger Astrid Hilding.
– I en profilinriktning har du en hel klass som delar ditt intresse. Det gjorde att jag kände mig jättetrygg. Om man tar bort musikklasserna är det en hel klassanda som försvinner, fortsätter Lowe Vogt.
Kan ni förstå skolledningens argument om segregerade klasser?
– Vi förstår vad de vill uppnå men vi anser att det är fel tillvägagångssätt. Inriktningarna kommer ju fortsätta att vara lika segregerade, de bara maskerar det genom att blanda klasserna. Vi tycker att det är bättre att de försöker nå ut till fler för att få en större variation, säger Hugo Byström.
Några som är extra bedrövade över nedläggningen är sjätteklassarna Alvin Lindqvist, Theodor Palmquist, Ellen Walsö, Antzelina Kyriatzi, Veronika Randjelovic, Erik Elofsson och Alfred Hill. Alla sökte körprofilen till hösten i tron om att gå i en musikklass.
– Det jag tycker är konstigt är att vi inte fick någon information innan vi sökte. Nu har vi sökt till något som inte kommer att bli ske. Även om vi fortsatt kommer att ha körlektioner kommer vi inte bli en sammansvetsad kör. Det är samma sak som ett fotbollslag som behöver vara tillsammans för att skapa bra lagkemi. Vi behöver också bara tillsammans, säger Erik Elofsson.
– Det känns konstigt och dåligt att vi, som har läst körprofil tillsammans under mellanstadiet, ska splittras, fortsätter Antzelina Kyriatzi.
Fjärdeklassaren Léah Dubuc Foster hade med sig ett budskap till protestmötet. Ett budskap som anspelade på Folkungaskolans motto 2+2=5.
– En fjärdedels not plus en fjärdedels not blir en halvnot. Min skylt betyder att en musikklass plus en musikklass blir dubbelt så bra – alltså som en hel not, säger Lèah Dubuc Foster och fortsätter:
– Folkungaskolan och musikklasserna är en del av vår kultur, så jag tycker det här känns jättedåligt.
Kompisarna Etty Halldrof, Sarah Sjöholm och Tuva Pataky går redan i dag på högstadiet och påverkas inte av beslutet. Trots det är de emot förändringen.
– I en klass kan man se väldigt olika ut men i en profilklass har man i alla fall en sak gemensamt – och det skapar en stor trygghet. För mig kändes det jättebra när jag började här. Jag kunde vara mig själv, säger Tuva Pataky.