Inom kort införs en enkät som mejlas till alla medarbetare som lämnar kommunen, eller byter jobb till en annan förvaltning.
Personalavdelningen hoppas att frågorna ska hjälpa arbetsgivaren att förstå varför medarbetaren lämnar, och vad som kan få fler att stanna.
– Vi behöver göra insatser för att minska vår personalomsättning, sa kommunens HR-direktör Helene Larsson i en intervju med Corren i april då uppsägningssiffrorna för 2022 blivit klara.
Fram tills nu har en representant för arbetsgivaren, vanligtvis närmsta chef, haft avslutningssamtal med personal som säger upp sig. Den nya enkäten blir ett komplement och kommunen hoppas att mer information ska komma den vägen. Enkäten besvaras anonymt och därmed törs kanske fler ta upp problem med chefskap och arbetsledning, när det är orsak till att man vill sluta.
Anonymitet ska garanteras genom att det inte framgår exakt var man jobbat om för få har svarat.
Resultaten samlas ihop i förvaltningarnas delårsrapporter och kan leda till långsiktiga förändringar. Frida Andersson, biträdande HR-direktör, säger att kommunen samtidigt ska hålla koll på om riktade snabbare insatser behövs någonstans.
Frågorna som kommunen ställer är: Av vilken anledning avslutar du din nuvarande anställning inom Linköpings kommun? Varför väljer du att avsluta din anställning/byta förvaltning? Finns det några faktorer som hade kunnat bidra till att du hade stannat kvar inom verksamheten? Vad i så fall? Kan du tänka dig att börja arbeta inom verksamheten igen? Hur troligt är det att du skulle rekommendera Linköpings kommun som arbetsgivare till en vän eller kollega? Har du tips eller idéer på hur arbetssituationen, arbetsmiljön eller arbetsvillkoren skulle kunna förbättras på din arbetsplats som du nu lämnar?
De som går till annat jobb utanför Linköpings kommun får också frågan hur de fick kontakt med sin nya arbetsgivare.
Man kan ju säga att redan är för sent att fråga hur arbetsmiljön kan förbättras, när personen har sagt upp sig?
– Jo, men vi ser det också som att en person som lämnar kommunen är en potentiell återvändare, säger Frida Andersson.
De metoder som kommunen hittills har använt har visat att löneläget, arbetsmiljön och ibland arbetsområdet kan vara skäl till att medarbetare säger upp sig. Exempel på det kan vara socialförvaltningen, där personal hanterar komplicerade ärenden.