Dubbla lärare har fått skolans resultat att vända uppåt

När Maria Risthammar tillträdde som rektor 2017 möttes hon av en spretig skola med interna konflikter och låga elevresultat. Nu, fem år senare, har Ekkälleskolans elever höjt sina betyg och personalen mottagit flera priser för sitt arbete.

Lärarna Jennie Karlsson, Gabrijela Stankovic-Mirkhan, Johnny Wretman, Emelie Föghner och Camilla Leonsson jobbar alla i tvålärar-par. De ser positivt på arbetssättet.

Lärarna Jennie Karlsson, Gabrijela Stankovic-Mirkhan, Johnny Wretman, Emelie Föghner och Camilla Leonsson jobbar alla i tvålärar-par. De ser positivt på arbetssättet.

Foto: Elina Mattsson

Linköping2022-07-11 05:00

– Det är verkligen en resa vi gjort. När jag började här blev jag kallad till nämnden på grund av våra låga resultat i matematik, säger Ekkälleskolans rektor Maria Risthammar, som nyligen tilldelades Lärarförbundets pris för årets rektor.

Förra året fick också personalen på skolan pris, då av Linköpings kommun för deras goda arbetsklimat. Bakom framgångarna ligger, enligt rektorn, hårt arbete, gemensamma mål – och tvålärarskap. Redan under Maria Risthammars första år införde hon arbetssättet i lågstadiet och sedan i höstas jobbar även mellanstadielärarna i par.

Tvåläraskap innebär att två behöriga lärare gemensamt ansvarar för planering, undervisning och bedömning. Den ena är huvudlärare i ämnet och ansvarar för lektionen. Den andre, medläraren, finns till hands för att stötta sin kollega och eleverna. Ekkälleskolan är den enda skolan i Linköping som har tvålärarskap på hela skolan.

undefined
Maria Risthammar har varit rektor på Ekkälleskolan sedan 2017. I juni fick hon Lärarförbundets pris för årets rektor.

– Det är ju 25–30 unika individer som sitter där i sina bänkar med olika behov och förutsättningar. Det krävs att man gör anpassningar utifrån alla elever och det blir svårt att klara av det när man är ensam lärare, säger Maria Risthammar och fortsätter:

– Även om vi är väldigt pedagogiska när vi lär ut kanske en elev inte förstår när jag förklarar, men då kan den andre förklara på sitt sätt. Och så är det med relationer också. En del elever kan vara utmanande och tålamodskrävande, då kan man växeldra i det ansvaret.

undefined
Tvålärarskapet minskar oron i klassrummen och planneringstiden för lärarna. "Nu har jag någon som lägger handen på en axel eller sätter sig vid bordet", säger läraren Johnny Wretman.

Det nya arbetssättet innebär mer undervisningstid med eleverna i klassrummet. Trots det känner lärarna att det blivit mindre arbete när man är två som delar på arbetet.

– Det som tog mycket tid förr i ett klassrum med oroliga elever finns inte längre på samma sätt. Nu har jag någon som lägger handen på en axel eller sätter sig vid bordet. Det finns tid att hjälpa de som har svårigheter, men också chans att utmana de som behöver det, säger Johnny Wretman, lärare i årskurs fem.

Personalen på Ekkälleskolan är överens om att tvåläraraskapet skapat en trygg arbetsmiljö för lärare och elever och att det ökat elevernas resultat. Samarbetet mellan två lärare gör också att de själva utvecklas, säger de. De hinner stötta varandra i svåra beslut och se saker ur olika perspektiv.

Emelie Föghner är lärare i årskurs ett:

– Vi brukar sätta upp tydliga mål för eleverna under terminen och utvärdera allt eftersom. Är det något som inte funkar kan vi tillsammans hitta nya lösningar. Jag blir mer medveten om hur det går i klassen samtidigt som jag och min kollega kan bolla idéer kring hanterandet av olika elever, säger hon.

undefined
"Även om vi är väldigt pedagogiska när vi lär ut kanske en elev inte förstår när jag förklarar, men då kan den andre förklara på sitt sätt.", säger rektor Maria Risthammar.

Hur går det ihop sig ekonomiskt med två lärare i varje klass?

– Vi har ökat undervisningstiden för alla lärare, jämfört med andra skolor. Vid korttidsfrånvaro tar vi inte in vikarier, vilket innebär att vi sparar in den kostnaden. Sen får vi lite mer i statsbidrag då vi har många elever med annat modersmål, säger rektor Maria Risthammar.

Trots de positiva resultaten sedan införandet av tvålärarskapet går det inte alltid att nå alla elever.

– Vi kommer aldrig få alla elever att klara målen, men vi måste ju tro på det. Slutar jag tro på det måste jag sluta som lärare, det måste vara skolans vision, något annat är helt omöjligt, säger Johnny Wretman.

Ekkälleskolan

Ekkälleskolan är en låg- och mellanstadieskolan belägen i området södra Ekkällan i Linköping. På skolan går ungefär 250 elever i åldrarna 6–12 år.

Skolan är kommunalt driven och grundades 2015. 

Källa: Linköpings kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!