Han tar några steg över det nylagda golvet och blickar ut genom ett av husets stora fönsterpartier. Här, i de sydvästra delarna av Ljungsbro, har fastighetsbolaget Panghus byggt upp ett helt nytt bostadsområde under de senaste åren. Villorna, parhusen och radhusen är moderna – och företaget beskriver sina bostäder som arkitektritade och prisvärda.
Efter en separation i april 2020 hade Fredrik Haglind, som driver restaurangkedjan Flott, flyttat från Ljungsbro till centrala Linköping – men han ville tillbaka. För att bo närmare sin ex-sambo, och underlätta vardagslivet för deras gemensamma döttrar, la han snabbt ett bud på en Panghus-villa i det nya bostadsområdet. I slutet av 2021 flyttade han in och gjorde sig hemmastadd.
– För barnen var det enklare om både mamma och pappa fanns i Ljungsbro. Då skulle de alltid ha nära till kompisar, skola och olika träningar. Ju närmare inflyttning vi kom desto gladare blev de. Skilsmässan var jobbig nog och nu skulle vi bygga upp oss som familj igen – men det blev att vi åkte rakt ner i källaren istället, säger Fredrik Haglind när vi träffas i hans nya hus.
Familjens nystart blev istället, som Fredrik Haglind själv beskriver det, "ett helvete". Två månader efter inflyttning kom en av Fredriks döttrar hem till en otrevlig överraskning. Hela undervåningen var översvämmad och vatten forsade ut genom entrédörren. Röret med inkommande kallvatten hade lossnat i en skarv.
– Det kändes surrealistiskt – till en början skrattade vi mest åt det. En granne hade varit inne och försökt stänga av vattnet men det gick inte – man var tvungen att stänga av inflödet utomhus, nere i backen. Det tog säkert en timma innan grävaren hade hittat rätt och fått av vattnet, säger Fredrik Haglind och fortsätter:
– Det var ett gäng kubikmeter som hann forsa ut i huset.
Hela kvarteret, där Fredriks villa ligger, är byggt av Panghus – på totalentreprenad. Nystartade bostadsrättsföreningar, som från början drevs av en interimstyrelse bestående av representanter från Panghus, har anlitat fastighetsbolaget som i sin tur har anlitat underentreprenörer. När det gäller det rör som gick sönder i Fredriks hus har den anlitade rörfirman erkänt fel vid montering. Men vems ansvar vattenskadan är, och vem som ska stå för kostnaderna, utreds fortfarande.
Direkt efter vattenskadan anlitade bostadsrättsföreningen företaget Ocab som tog sig an uppdraget att återställa skadorna i huset.
– Det var egentligen då vårt helvete började på riktigt – med olika tidsplaner och hur lång tid allt skulle ta. Till en början var det inga tvivel om att vi skulle kunna flytta in igen till midsommar, men så blev det inte, säger Fredrik Haglind.
Under den största delen av renoveringen bodde Fredrik Haglind på The Box Hotel i Linköping. Varannan vecka hade han sällskap av sin yngsta dotter. Hans äldsta dotter valde däremot att, under hela perioden, bo hos sin mor.
– Att bo på hotell kan vara kul i några dagar – men det blir snabbt jobbigt.
Det första budet från Ocab var att återuppbyggnaden skulle vara klar under vecka 25. Den 19 september, vecka 38, drygt sex månader efter vattenläckan, kunde Fredrik Haglind och hans döttrar flytta tillbaka till Ljungsbro.
– Jag har inte fått några direkta svar på varför det tog så lång tid att få ordning på huset – men dålig planering och dålig kommunikation tror jag är grundbulten. Både Panghus och Ocab har varit duktiga på att frånsäga sig ansvar ända från början och skylla på andra – och jag har varit tvungen att vara ett riktigt "pain in the ass" för att saker och ting ska hända, säger Fredrik Haglind.
Även efter den 19 september har turerna fortsatt.
Fredrik anser sig ha rätt till ersättning för en rad kostnader under renoveringsperioden – bland annat månadsavgiften till bostadsrättsföreningen samt vatten och avlopp. Advokat är inkopplad och ärendet pågår.
– Jag ska inte säga att jag skiter i pengarna, men jag vill framförallt ha någon form av upprättelse. Att någon tar ansvar utan att bara slå ifrån sig. Det får inte gå till så här, säger Fredrik Haglind.
Ersättningsanspråket drivs mot den egna bostadsrättsföreningen vars styrelse i dag består av boende i området.
– Vi har egentligen inte så mycket att säga i frågan mer än att det pågår diskussioner mellan vårt försäkringsbolag och Panghus – och att ärendet inte är färdighanterat, säger den nuvarande ordföranden Johan Tillmar.
– Jag har förstått att Fredrik upplever att återställandet har tagit lång tid, och det är tråkigt. Tyvärr är det också en lång process att reda ut vem som ska bekosta vad. Min bild är att vattenläckan beror på ett fel i utförandet – men det är det som utreds nu, fortsätter han.
Har det varit några ytterligare fel på husen i området?
– Det har varit ett antal skador, men inga onormala problem. De här skadorna är också åtgärdade vilket ju är det första som ska hända. Efter det regleras vems ansvar skadan är och vem som ska stå för ersättningen.
När vi via mejl kontaktar Panghus, om Fredrik Haglinds vattenskada, är det Per Johansson Enlund som återkopplar. Han var ordförande i den interimstyrelse som från början drev bostadsrättsföreningen i Fredriks område.
– Det här har inget med Panghus att göra, säger han omgående – när vi hörs via telefon.
– Bostadsrättsföreningen har anlitat Ocab för att fixa allting och det är där det har dragit ut på tiden. Jag är ingen byggare, jag vet inte vad anledningen är, men det är under all kritik att det tar så lång tid, fortsätter han.
Men ni säljer ett hus som det är fel på, hur ser du på det?
– Vi har haft en besiktning av husen och felet var inget som gick att upptäcka förrän det skedde. Rörmokaren har, i en skrivelse till försäkringsbolaget, mer eller mindre erkänt att de gjort fel. Deras koppling borde ha fungerat men nu gjorde den inte det.
– Fel kan uppstå, husbygge är ett hantverk, men sen är det såklart jättetråkigt att det händer, fortsätter Per Johansson Enlund.
Fredrik känner sig lämnad i sticket – att ingen har tagit ansvar.
– Hans magkänsla kan man inte ta bort, så är det. Panghus har avlämnat entreprenaden och då är det bostadsrättsföreningens försäkringsbolag som kliver in. Vi har hjälpt till i den mån vi kunnat.
Bostadsrättsföreningen har sagt att det förekommit ytterligare fel i husen.
– Det går alltid att hitta fel istället för att se vad man egentligen får. Här får man ett hus som håller väldigt god kvalité – för ett gynnsamt pris. Att det uppstår fel som åtgärdas är inget konstigt.
Panghus vd Martin Larsson poängterar att tillvägagångssättet, när bostadsområdet byggdes, har följt regler och praxis. Han menar också att företaget har gjort allt i sin makt för att påskynda renoveringen efter vattenskadan.
– Jag förstår att Fredrik har hamnat i kläm och det är olyckligt – det är alltid tråkigt när någon av våra kunder drabbas. Vi bygger 100-tals hus varje år och tyvärr kan ibland fel uppstå, säger han och fortsätter:
– Det som är det olyckliga i det här sammanhanget är att renoveringen har tagit så fruktansvärt lång tid. Jag tycker inte att någon mörk skugga ska falla över vårt namn på grund av det då vi har varit behjälpliga i den processen.
Men Fredrik är ju missnöjd även med ert agerande.
– Ansvaret för att det har tagit så lång tid ligger inte hos oss och vi har gjort vad vi har kunnat för att skynda på renoveringen. Vi tycker att detta har blivit ett fantastiskt område vilket även går att utläsa genom prisutvecklingen vid andrahandsförsäljningar. Därför är det extra tråkigt att denna situation har uppstått.
Ocab, som ansvarade för saneringen och återställandet efter vattenskadan, vill inte kommentera ärendet.
– Nej, vi gör inte det just nu, då allting inte är utrett än. Det är fortfarande ett pågående ärende, säger vd:n Viktor Klint.
Men varför tog återställandet så lång tid?
– Jag är inte helt insatt i detalj, jag har en projektledare som är det, men det är ändå inte möjligt att kommentera just nu.
Vi hade gärna fått er bild av ärendet också.
– Det är ett pågående ärende och med respekt för alla inblandade parter har vi ingenting att säga, säger Viktor Klint.
Med fortsatta frågetecken kring vattenskadan och varför återställandet drog ut på tiden kommer Fredrik Haglind att fortsätta driva ärendet rättsligt. Var allting till slut landar återstår att se.
– Jag ska ha upprättelse, främst för mina barns skull. Så enkelt är det.