Under fem år har cirka 1 200 lägenheter vuxit fram längs Industrigatan i Linköping. Allt eftersom husen blivit klara har byggkranar och arbetare flyttats längs med gatan. Målet för de inblandade byggföretagen har hela tiden varit att bygga hela vägen fram till Bergsrondellen.
Men nu är det stopp.
Bygg- och fastighetsbolaget Botrygg äger det sista huset som går att bygga med stöd av den detaljplan som gjorts. För att kunna fortsätta skulle Linköpings kommun ha behövt påbörja arbetet med detaljplanen för ett par år sen, men med hänvisning till Ostlänken lades planerna på is våren 2016.
Först när det klarnat hur de nya spåren ska gå vill de fortsätta.
Nu är det våren 2019 och det är fortfarande ovisst hur järnvägen ska byggas. Därför kräver återigen byggföretagen att kommunen sätter igång planeringen parallellt med att Trafikverket skissar på sin järnväg. De fyra företagen Botrygg, Riksbyggen, Skanska och JM har ännu en gång ansökt om planbesked, vilket är det första steget i processen att göra en ny detaljplan.
Adam Cocozza, vd för Botrygg, är beredd att hjälpa till.
– Vi exploatörer betalar ju ändå för plankostnaden så låt oss ta in en erfaren person som gör jobbet. Det här är ett väldigt lämpligt område för att använda byggherredriven detaljplan, säger han.
Begreppet byggherredriven detaljplan innebär att byggföretagen tillåts göra den del av planarbetet som inte handlar om myndighetsutövning. Modellen provas redan i tre ärenden i Linköping, dessa är Castellums planer för kvarteret där Arbetsförmedlingen ligger, Stångåstadens studentbostäder i Ryd och ett projekt som Trivselhus har i Ekängen.
Adam Cocozza vill öka tempot.
– Det är inget som hindrar att vi börjar planeringen. Vi tar den ekonomiska risken, vi är så pass trygga i vår idé om att detta område kommer att förvandlas till bostäder förr eller senare. Vi begär inte att kommunen ska anta detaljplanen innan allt är klart med Ostlänken, men vi vill att de ska börja planera, säger han.
Han säger detta stående på Slöjdgatan som just nu är påtagligt tudelad. Från det nya torget Timmermansplatsen vid Priso har Slöjdgatan förvandlats till en stadsgata – men den är kort – ganska snart övergår den i ett slitet industriområde.
Adam Cocozza vill fortsätta bygga en stadsdel med bostäder.
– Jag brukar framhålla detta som ett lyckat exempel, säger han och pekar mot de nya husen.
– Och vi vill ju egentligen bara fortsätta att bygga på samma sätt som vi redan börjat, fortsätter han.
Botrygg, Riksbyggen, Skanska och JM har under åren köpt så gott som samtliga fastigheter mellan Slöjdgatan och Industrigatan. Det är dessa fyra som kommer att betala för planarbetet och de få fastigheter som fortfarande ägs av andra kan antingen lämnas utanför eller mer sannolikt så småningom köpas upp av någon exploatör.
Att byggandet nu inom kort avslutas i Övre Vasastaden ger flera oönskade effekter. För Botrygg och Adam Cocozza kommer det att betyda att antalet anställda måste minskas. Bolaget har just nu cirka 600 anställda och finns det inget att bygga så måste byggstyrkan minska med 150–200 personer.
– Vi har byggt allt vi kan nu, det finns ingen mer färdig detaljplan i Linköping som vi kan fortsätta med. I viss mån kan vi flytta de anställda till andra städer, men vi kommer att behöva minska byggstyrkan, säger Adam Cocozza.
Han nämner också alla småföretag som flyttat in i lokalerna ut mot Industrigatan, om stadsdelen vore fullt utbyggd skulle de ha ett större kundunderlag. Nu är det tufft för dem.
– Bageriet, Sveahof, fick ju stänga, säger han.
Botrygg har dock en vårdcentral på gång som hyresgäst i sitt sista hus och med den kommer sannolikt också apotek. Det kommer att leda till mer folk i området. När Adam Cocozza visar utsikten från det sista huset konstaterar han att hyresgästerna där får leva med att utsikten är ett industriområde.
– Men med lite god vilja kan man säga att det är sjöutsikt, skrattar han.
Det är Roxen som skymtar i fjärran.
Det här sista huset blev 88 hyresrätter istället för bostadsrätter. Det beror på det statliga investeringsstödet som betalas ut till byggföretag som garanterar en hyresnivå som i genomsnitt ligger 20 procent lägre än övrig nyproduktion.
Inflyttning sker i sommar och allt är redan uthyrt – men fortsättningen på stadsdelen kommer att dröja.