Tillsammans med kompisarna Emelie Andersson och Eric Carlqvist tog han, för nästan exakt ett år sedan, över Steve's-verksamheten i Linköping. Då hade de precis etablerat sitt SM-vinnande UF-företag Can Marketing, där de renoverar och klottersäkrar papperskorgar, som ett självständigt aktiebolag. Nu är de etablerade i Linköpings restaurangbransch.
– Efter åren med Can Marketing fick vi väldigt mycket mersmak av företagande – det var sjukt kul att driva en verksamhet. Vi hade egentligen ingen erfarenhet av restaurangbranschen men det kändes som rätt väg att gå för oss, säger Emelie Andersson och Oscar Nyman fyller i:
– Det har gått väldigt bra med Steve's. De tidigare ägarna satsade ju mer på "coffee-konceptet" men vi har skapat en alkohol- och nöjessida som inte fanns tidigare. Det har blivit ett populärt ställe för folk mellan 18 och 22 år.
I dag har gänget, som tog över Steve's, reducerats och kvar som företagsledare är Emelie Andersson och Oscar Nyman. Genom att köpa grannverksamheten Tandoori House, på andra sidan Ågatan, utökar de nu sitt företagande ytterligare. Med sig på satsningen har de Boris Dodik, tidigare anställd på bland annat Creek Street. Idén väcktes för ett halvår sedan. Därefter har det gått fort.
– Han kom förbi hos oss efter jobbet en kväll, snackade lite "skit" och började spåna kring vad som fattas i Linköping och vad man skulle kunna hitta på. Då han är från Kroatien blev det naturligt att vi kom in på Balkan-mat, och på den vägen är det, säger Emelie Andersson och Oscar Nyman fortsätter:
– Vår tanke är att nischa oss och servera mat från hela det forna Jugoslavien. Det blir mycket grillat, bland annat helgrillat lamm och spädgris – sånt som inte finns här i stan. Vi ska ha hela den kulturen i vår restaurang.
Restaurangens namn är Yugo 45.
– Det är namnet på en gammal bil från forna Jugoslavien. Den påminner många om bra tider, säger Boris Dodik.
Redan innan Can Marketing-gänget tog över Steve's var de i kontakt med Tandoori House ägare.
– Så vi visste att han var intresserad av att sälja, säger Oscar Nyman.
Det är en stor ekonomisk satsning för er?
– Självklart, så är det, men sen har värdet på verksamheterna gått ned med tanke på pandemin. Restaurangerna är billigare vilket har gett oss möjligheten att köpa både Steve's och Tandoori House.
Vad krävs för att satsningen ska lyckas tror ni?
– Att maten är autentisk, framförallt när vi är så nischade. Sedan handlar det om klassisk marknadsföring och att hålla bra service, säger Oscar Nyman.
Vad blir den stora utmaningen tror ni?
– Personal. Det är jättesvårt att hitta rätt personal. Sedan lär det bli en utmaning att locka gäster som inte har någon anknytning till Balkan-området, säger Emelie Andersson.
Just nu pågår en omfattande renovering av lokalen där Tandoori House tidigare låg. Den är belägen på tredje våningen, med ingång mellan Queens och Godislagunen.
Vad är det som gör att ni vågar satsa?
– Jag tror att det har att göra med att vi är unga. Vi har i princip obegränsat med tid, och så är vi väldigt spontana som personer, säger Emelie Andersson.
Konkurrensen, hur ser ni på den?
– Det är något bra. Ju fler ställen det finns desto bättre. Då lockar staden fler besökare. Jag tycker att det är jättekul att nästan hela Ågatan har renoverats och blivit nytt under de senaste åren, säger Oscar Nyman.