Museichefen, sedan drygt 14 år tillbaka, Tina Karlsson From går längs gatorna i det anrika friluftsmuseet. Under de senaste åren är det mycket som har hänt kring Gamla Linköping, men i närtid är det etableringen av LasseMajas Deckarhus som slår högst. Förhoppningen är att antalet besökare ska bli fler.
– Det ska bli spännande att se hur det blir. Vi har ju haft Fenomenmagasinet här tidigare som har attraherat ungefär samma målgrupp. Den stora skillnaden med deckarhuset är att de tydligt riktar sig till privatturister, säger museichefen.
– Det positiva är inte bara att vi får en ny attraktion utan att de också, genom sin kafédel, tillför ett fikaställe med barnfamiljsanpassade priser till Gamla Linköping. Det har varit efterfrågat, fortsätter Tina Karlsson From.
I slutet av 2021, efter ett utredningsarbete, valde Linköpingspolitikerna att förändra destinationsbolaget Visit Linköping & Co. Med ett ökat fokus på privatturismen skulle kraften riktas mot att utveckla redan befintliga besöksmål – inte minst Gamla Linköping. Anledningarna att besöka friluftsmuseet skulle bli fler, både för Linköpingsbor och tillresta besökare.
Tina Karlsson From märker av politikens riktningsförändring och är positiv till viljan att friluftsmuseet ska ta nästa steg. Men påpekar samtidigt att det är en utmaning.
– Det är en utmaning för den kommunala verksamheten, som ju är kärnan i alltihopa, att hänga med när det ska växlas upp och när det gäller resurserna. Men vi samverkar med andra kommunala verksamheter för att få till mer resurser och att utveckla friluftsmuseet. Jag skulle till exempel önska att vi kunde förlänga sommarsäsongen.
Niklas Borg (M), som tidigare var kommunstyrelsens ordförande, konstaterar att utvecklingen av Gamla Linköping var ett ämne som stöttes mycket under förra mandatperioden – och att kommunen nu är på rätt väg.
– Etableringen av LasseMajas Deckarhus är en superviktig del i att utveckla Gamla Linköping till ett område dit både Linköpingsbor och andra besökare vill komma oftare och flera gånger. Samtidigt krävs det mer som även kan locka andra typer av människor än barnfamiljer, säger Niklas Borg och fortsätter:
– Det vi gör nu, och som jag vet är på gång, tror jag kommer att göra att betydligt fler besöker Gamla Linköping och att efterfrågan ökar för de verksamheter som är där i dag. Jag hoppas att vi kan kommunicera något ganska snart.
Så det är mer satsningar på gång. Vad handlar det om?
– Det är något som vi har jobbat med en hel del. Det kan vara så att det kommer upp redan på kommunstyrelsens nästa sammanträde. Det handlar om Gamla Linköping, mer kan jag inte säga i dag, säger Niklas Borg.
Hur tänker ni kring friluftsmuseets budget?
– Jag har inte detaljkunskapen men jag kan ändå konstatera att vi lägger ganska stora summor på friluftsmuseet varje år. När vi skapar andra event och reseanledningar till Gamla Linköping är det möjligt att det blir ett större utnyttjande av friluftsmuseet som gör att behoven ökar – men det får vi ta då tänker jag. Det är redan i dag en fin verksamhet.
I Socialdemokraternas och Moderaternas budget för 2023 avsattes två miljoner kronor för "näringslivsutveckling". 500 000 kronor av dessa ges nu till Visit Linköping. Syftet är att främja besöksnäringen i hela Linköping och stärka Gamla Linköping som besöksmål. Louise Felldin, kommunens näringslivsdirektör, förklarar bakgrunden till satsningen:
– Under 2021 och 2022 genomförde vi något som vi kallade "Kickstart Linköping" där vi har haft extra resurser för att förstärka Linköping som destination. Vi har sett att det har gett effekt – och vi slår rekord i antal gästnätter och har fler privatturister. Vi vill behålla det momentumet och därför stärker vi upp med 500 000 kronor med lite fokus på Gamla Linköping.
– Våra analyser har visat att kännedomen om Gamla Linköping är förhållandevis låg utanför Linköping och vi ser att det finns en stor potential om vi bara ökar den kännedomen. Om fler visste vad platsen har att erbjuda skulle fler resa dit, fortsätter Louise Felldin.
Sedan 2022 pågår också ett utvecklingsarbete som syftar till att skapa en organisation och struktur där alla aktörer i Gamla Linköping, bland annat kultur- och fritidsnämnden, Kulturfastigheter och friluftsmuseet, kan samverka för att utveckla besöksmålet. Arbetet kallas "Platsutveckling Gamla Linköping".
– Man kan säga att det är en samordning för att utveckla hela området nu när våra politiker vill ha upp ambitionerna. Under 2022 hittade vi formerna och nu ska arbetet resultera i förslag på åtgärder. Vi kollar på vad vi kan göra med de medel vi har, hur vi ska knyta ihop hela området och hur vi ska få dit mer besökare. LasseMaja är helt klart en katalysator, säger kultur- och fritidsdirektören Karin Olanders som är en del av "Platsutveckling Gamla Linköping".
– En fråga som vi bland annat hanterar är trafiken och hur det till exempel ser ut med parkeringar, fortsätter hon.
Sedan Visit Linköpings uppdrag för Gamla Linköping förändrades har bolaget utökat marknadsföringen. Det handlar om paketerbjudanden och reklamkampanjer – men bolaget var också en del i etableringen av LasseMajas Deckarhus.
– Om man bestämmer sig för att utveckla någonting brukar det faktiskt ge resultat. Platsen är i sig helt fantastisk och det vi ser är att Linköpingsbor känner till Gamla Linköping men ju längre bort vi kommer sjunker kännedomen. Mycket handlar nu om att börja jobba med Kolmården och Astrid Lindgrens Värld. Vi har samma målgrupper och vi ligger mitt emellan, säger Visits vd Johan Rustan och fortsätter:
– Ett sådant samarbete kan stärka vår, men också Kolmårdens och Astrid Lindgrens Världs, position som destination. Vi har jobbat med båda aktörerna mycket genom åren men de har alltid påtalat att vi i Linköping behöver ett riktat besöksmål kopplat till deras målgrupp. En bra nationell kampanj tillsammans med dem kommer att utveckla Gamla Linköping.
Tillbaka till museichefen Tina Karlsson From.
Varför är det viktigt att de här satsningarna görs på Gamla Linköping?
– Vi vet att vi är ett ankare i kommunens besöksnäring och en motor som ser till att folk kommer hit. När besökarna väl är här spenderar de pengar och det är bra för kommunen och näringslivet. Alla tjänar på det, säger Tina Karlsson From.