Intresset för mötet var stort och den sal i Vreta klosters skola som användes blev snabbt full. Några vände i dörren.
En besökare backade ut med kommentaren:
– Det är för mycket folk. Jag går inte in, pandemin är ju inte över än.
Ali Hajar, planarkitekt på samhällsbyggnadsförvaltningen, höll i mötet och han började med att förklara att beslutet att bygga bostäder i Berg är gammalt och det är inte den frågan som är uppe för debatt.
Till sin hjälp hade han från kommunen bland annat Stefan Samuelsson, exploateringsingenjör och André Alfonsson, trafikingenjör.
Av mötet att döma är kommunens byggplaner i Berg inte populära. Det handlar om flera saker som höjden på de planerade husen och mark som kan vara förgiftad. Här finns också förekomsten av alunskiffer, en uranhaltig bergart som finns naturligt i marken.
Men framför allt är det trafiksituationen som har retat upp Bergsborna.
– Vi har bara en väg genom Berg. Det är kaotisk som den är redan i dag, hur ska det bli sedan, och sommartid när bron är uppe, sa en av de församlade Bergsborna.
Att trafikingenjör André Alfonsson bedyrade att man genomfört en ordentlig trafikutredning möttes av ett gapskratt.
– Nej, ni vet ingenting, sa en person.
En kvinna påpekade att samhället har ett jätteproblem med den tunga trafiken, inklusive kollektivtrafiken som inte håller hastighetsbegränsningen.
En annan tog upp skolbarnens situation.
– Vet ni hur fort de kör här ute? Det här är så nonchalant och dåligt.
Framför allt gäller oron framkomligheten på två berörda vägar, Ankarvägen och Blackbäcksvägen, och också att en vänstersväng in på Ankarvägen kommer att stoppa upp trafiken. Ingen verkade lugnare av kommunens besked att man tittar på detta.
Ali Hajar som ansvarat för att ta fram planen är medveten om att folks ilska. Men säger också att det finns många som välkomnar att ett nu risigt område rustas upp.
– Det kommer att bli ett lyft för Berg, säger han.
När det gäller oron för trafiken, säger han att själva projektet inte alstrar så mycket mer trafik. Men att trafiken sommartid ökar med 45 procent. Tillsammans med broöppning som stoppar upp trafik så är det en utmaning, erkänner han.
– Vi har börjat fundera på att vi måste reglera trafiken på något sätt, men riktigt hur vet vi inte än. Men det finns några saker vi kan göra.