Sturefors historia som järnvägsort går tillbaka till 1902, då kung Oscar II invigde Östra centralbanan och stationen i Sturefors bemannades med en stins och en stationskarl.
Men när Bengt Walla flyttade till Sturefors 1975 hade tågen sedan länge slutat att stanna här.
Då började den första kampen för ett tågstopp.
– Jag såg att tågen passerade och tänkte att varför kan de inte stanna här? Jag gick med i föreningen Rädda Järnvägen – som sedan bytte namn till Järnvägsfrämjandet. Sedan engagerade jag mig politiskt. Jag tänkte att järnvägsfrågan behövde angripas från två håll, berättar Bengt som fortfarande är aktiv Centerpolitiker.
Kampen blev lyckosam. 1985 kunde Stureforsborna åter kliva på tågen mot Linköping, Kalmar och Västervik. Men glädjen varade inte för evigt. Ett par år in på 2000-talet drogs flera stationer in – och Sturefors var en av dem.
– Argumentet var att det skulle gå fortare. Men alla tåg behöver ju inte gå lika fort, man kan ha en del snabba tåg för långa sträckor och andra tåg som stannar på många ställen, säger Bengt.
Det var dags för kamp nummer två. De senaste 20 åren har de politiska partierna uppvaktats flitigt och Bengt Walla har lämnat in motioner till kommunfullmäktige.
Ansträngningarna har varit förgäves – ända fram tills nu. När Region Östergötlands nya styre – M, KD och L med stöd av SD – lade fram sin första budget ingick en satsning på tågstopp i Godegård och i Sturefors.
– Min första tanke var att fira. Min andra tanke var att det nog är bäst att vänta med det, tills jag ser att det blir verklighet, kommenterar Bengt Walla.
Per Larsson (KD), tillträdande ordförande i regionutvecklingsnämnden, påpekar att budgeten ännu inte är antagen. Men han räknar med att tågstoppet blir verklighet senast 2024.
– Gärna tidigare. Men regionens och kommunens kvarnar brukar inte mala så snabbt, så jag vill inte lova något. Stureforsborna har väntat länge på det här, så ett år till kanske inte gör så mycket, säger han.
Sedan ett par år har Sturefors bra bussförbindelser med Linköping. Linje 10 till Ekängen via Linköpings Resecentrum går en gång i kvarten under rusningstid. Finns det då ett behov av tågtrafik också? Per Larsson och Bengt Walla tycker det.
– Bussarna tar 27 minuter på sig till Resecentrum och i rusningstid blir de stående i köerna på Brokindsleden. Tåget skulle ta 13 minuter och vara ett bra komplement till bussarna. Tåg kan locka dem som åker bil idag, säger Bengt Walla.
Wallas tanke är inte att alla tåg ska stanna i Sturefors, utan främst de tåg på Tjustbanan som idag har stopp i Basthagen (Åtvidaberg) och i Tannefors – det vill säga avgångar som är avpassade för jobbpendling. Ett extra stopp på Stångådalsbanan skulle kunna väcka ett motstånd för resenärer som åker långa sträckor.
– Vi har inte gjort vår egen analys än, men mycket talar för att Wallas analys är riktig, säger Per Larsson.
Att Sturefors har vuxit med mer än 1 000 invånare de senaste åren är ett av argumenten för ett tågstopp. Många av de nya invånarna bor i den norra delen av samhället, i Norrberga där det byggts över 300 nya bostäder.
– Det finns en färdig plan på en cykelväg mellan Blåeldsbågen i Norrberga och Norrbergavägen, där tågperrongen finns. Det är dags att kommunen bygger den nu, tycker Bengt Walla.
De Stureforsbor vi stöter på under en promenad i samhället är positiva till möjligheten att åka tåg igen.
– Förr åkte våra barn tåg in till gymnasiet, det var jättesmidigt. Jag tar gärna tåget och slipper parkera bilen i staden. Och man kan ju åka till Västervik och ta båten till Gotland, säger Eva Gahm.
Conny Magnusson brukade tågpendla från Sturefors till arbetet i Mjölby.
– Det vore suveränt om tåget stannar här igen. Jag kommer säkert att åka, men det beror förstås på vilka tider det blir, säger han.
Eivor Wallentin har bott i Sturefors i 48 år. Hon brukade också tågpendla, till arbetet på Posten på Oskarsgatan i Linköping.
– Nuförtiden åker jag mest till Ekholmen eller in till stan och då går det bra med bussen. Men det är ju bra om det finns många olika möjligheter att åka kollektivt, tycker hon.
Lisa Lindqvist pendlar till jobbet i Ebbepark.
– Jag måste visserligen ändå ta buss sista biten, men om tåget går fortare är det förstås positivt. Det är många här i Sturefors som tycker att det skulle vara bra med tågtrafik, säger hon.