Det nya styret – som består av M, KD och L med stöd av SD – menar att de står för en ny syn på kollektivtrafiken med satsningar på landsbygden. Redan i sin första budget, som presenterades på tisdagen, meddelar de att två tidigare tågstationer återuppstår, ett stopp i Sturefors och ett i Godegård. På båda platserna har det tidigare funnits tågstationer, men tågen stannar inte längre där efter att regionen har sagt nej.
– Sturefors har växt enormt. Ska man få folk att ställa bilen och åka kollektivt så behöver trafiken vara smidig och attraktiv. Tidigare har man satsat på busstrafik där och det är bra, men när det är rusningstrafik står bussarna i samma köer som bilarna på Brokindsleden, säger Per Larsson (KD).
Richard Svensson (SD) berättar att de tidigare lämnat in ett nämndinitiativ för att få stationen i Godegård att återuppstå.
– Det här är superviktigt. Motala kommun ser ett behov av det här och då ska inte regionen vara ett hinder.
I juni gick sista turen av linje 432 mot Krokek och Kvarsebo efter att regionen beslutat att lägga ner den. Även busslinjen till Vånga hotades tidigare av nedläggning. Besluten kritiserades av de partier som nu ingår i det nya styret och som nu meddelar att linjen till Krokek ska återuppstå, om än i modifierad version.
När kan det bli av?
– Det är svårt att säga. Men pengarna finns redan avsatta i budgeten, så det borde inte ta så lång tid. Vid årsskiftet tillträder nya nämnderna, så kanske till sommaren, när man ändå byter tidtabell?