125 meter kaj har renoverats: "Ska sätta upp ett räcke"

12,5 miljoner kronor. Så mycket har kajrenoveringen, strax söder om Drottningbron i centrala Linköping, kostat. Nu är den klar – och strandpromenaden har åter öppnats.

Här, på en sträcka av 125 meter, har kajen mot Stångån renoverats under det senaste året. Nu har strandpromenaden förbi platsen öppnats igen.

Här, på en sträcka av 125 meter, har kajen mot Stångån renoverats under det senaste året. Nu har strandpromenaden förbi platsen öppnats igen.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2023-07-07 05:00

Sedan 2015 pågår det största renoveringsprojektet någonsin av kajen längs Stångån, och dess närområde, i centrala Linköping. Cirka 1 600 meter av anläggningen har hittills renoverats och ungefär 800 meter har förstärkts. Projektet är uppdelat i 18 delsträckor där endast fem stycken återstår. De sträckor som har förstärkts temporärt kommer att renoveras permanent mellan åren 2035 och 2040. Kommunens projektledare Joacim Gustavsson bedömer att hela projektet, över nästan 25 år, kostar mellan 225 och 250 miljoner kronor.

undefined
12,5 miljoner kronor. Så mycket har sträckan i höjd med Ådalaparken kostat att renovera.

– Kajen i Linköping är mellan 90 och 140 år gammal och har renoverats lite pö om pö genom åren. Lite på 50-talet, 70-talet, 90-talet och 00-talet. Den mår dåligt, så är det, och då måste den någon gång underhållas och renoveras – och då får man ta kostnaderna, säger Joacim Gustavsson och fortsätter:

– Det handlar om teknisk livslängd. Vi vill att kajen ska hålla i minst 80 år till. Den ska klara av belastningen av gång och cykel men också av driftsfordon på upp till sju tons totalvikt. Även avvattningen och tillgängligheten för medborgarna måste fungera.

Varför har vissa sträckor förstärkts temporärt?

– Dels för att inte störa framkomligheten i onödan, men det handlar också om den biologiska mångfalden. Det står träd vid kajen som skuggar vattnet, så de är viktiga att behålla. Livslängden som återstår på träden bedöms vara ungefär 15-20 år till.

undefined
Innan renoveringen påbörjades fanns ett räcke mot Stångån. Ett liknande räcke ska sättas upp i höst.

Den senaste delsträckan att renoveras är 125 meter lång och ligger mellan Drottningbron och Tinnerbäckens utlopp – i höjd med Ådalaparken. När renoveringen påbörjades i augusti 2022 stängdes strandpromenaden av och Linköpingsborna hänvisades istället till Hamngatan. Nu, efter att renoveringen avslutats under juni månad, kan Linköpingsborna åter nyttja strandpromenaden.

– Vi renoverar delsträckorna på ett visst sätt för att minimera störningen för medborgarna. Vi öppnade upp strandpromenaden i samband med slutbesiktningen men det ska göras ytterligare några saker i höst. Det ska bland annat sättas upp ett räcke mot Stångån – som det var förut, säger Joacim Gustavsson.

undefined
En sträcka som återstår i den stora kajrenoveringen är den mellan Tullbron och Stångebro-bron i centrala Linköping. Renoveringsprojektet utreds just nu men det är oklart när det ska genomföras.

Nu lär det dröja ett tag innan fler sträckor längs Stångån stängs av. Kommunen avvaktar med att renovera en sträcka mellan Kallerstadsbron och Nykvarns sluss i väntan på Ostlänken-projektet – även en sträcka söder om Tannefors slussar skjuts på framtiden. Tre sträckor som däremot projekteras just nu utgör området mellan Tullbron och Stångebro, där bland annat Stångs Magasin huserar.

– Vi har inte sagt när den renoveringen ska göras. Det primära är att renovera kajen, sen ser vi ju också över tillgängligheten, framkomligheten och säkerheten längs sträckan. Vi vill också förhöja platsens attraktionskraft gestaltningsmässigt.

undefined
Färjebron, mitt emellan Drottningbron och Tannefors slussar, ska renoveras inom en femårsperiod. Det meddelar kommunens projektledare Joacim Gustavsson.

Joacim Gustavsson berättar också att Färjebron, även kallad Pumpbron, mitt emellan Drottningbron och Tannefors slussar kommer att renoveras inom en femårsperiod. Trappan mot såväl Baldersgatan som Frejagatan kommer att byggas om.

– Bron är uttjänt och börjar sjunga på sista versen. Den befintliga ska rivas och en ny ska byggas på samma ställe. Allt är färdigprojekterat och kommer att genomföras inom några år.

Hur mycket kostar projektet?

– Det är jättesvårt att säga med tanke på omvärldsläget, men vi räknar med cirka 22 miljoner kronor. Ungefär fem miljoner kronor får vi i statsbidrag från Trafikverket, säger Joacim Gustavsson.

Mer om kajrenoveringen

Hela projektet brukar kallas för kajrenovering, men egentligen handlar det lika mycket om strandskoningar som går snedare ner i vattnet. Kajer är gjorda för att båtar ska kunna lägga till. Så är det till exempel i Linköpings gamla hamn.

Stångån genom Linköping är en del av Kinda kanal. Linköpings hamn var från 1860 till cirka 1930–40 en av Sveriges största insjöhamnar och trafikerades från både Kinda och Göta kanal. Hamnområdet har nyligen rustats upp.

Karta: Stångs Magasin
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!