Kajerna renoveras för över 200 miljoner

Meter för meter renoveras kajerna i Linköping. Projektet pÄgÄr i nÀstan 25 Är och kostar över 200 miljoner kronor.

Strandskoningens stenar plockas bort för att sÄ smÄningom Äterplaceras. TrÀdÀcket vilar pÄ furupÄlar som vibrerats ner till fast mark. Under byggtiden kan fotgÀngare passera pÄ flytbryggan utanför.

Strandskoningens stenar plockas bort för att sÄ smÄningom Äterplaceras. TrÀdÀcket vilar pÄ furupÄlar som vibrerats ner till fast mark. Under byggtiden kan fotgÀngare passera pÄ flytbryggan utanför.

Foto: Åke Alvin

Linköping2020-12-20 18:00

Flera strĂ€ckor Ă€r redan Ă„tgĂ€rdade. Det gĂ€ller bland annat Tullbron–Nykvarnsparken pĂ„ den vĂ€stra sidan och utmed gamla brandstationstomten och Snugganparken pĂ„ den östra.

Nu Ă€r det drygt 300 meter mellan Åkersbergsgatan och Tegelbruksgatan som renoveras, samtidigt som fyra trappor mot gatorna i Tannefors fixas till. Linköpingsborna kan följa arbetet frĂ„n första parkett frĂ„n den lĂ„nga flytbryggan som passerar platsen.

– Det Ă€r mĂ„nga som stannar och tittar och frĂ„gor oss olika saker. Alla har stor förstĂ„else och verkar uppskatta det vi gör. Vi har inte hört nĂ„gra negativa reaktioner, sĂ€ger Kristoffer Liljeqvist, platschef pĂ„ SM Entreprenad, Söderköpingsfirman som utför arbetet.

NĂ€r Linköpings kajer byggdes för över 100 Ă„r sedan var det förmodligen en stor skara arbetare pĂ„ plats. Nu Ă€r det bara tre – en grĂ€vmaskinist, en lastmaskinist och en stenlĂ€ggare. En tillfĂ€llig vĂ€gg av stĂ„lspont en bit ut i vattnet gör att de kan arbeta torrskodda.

undefined
Johnny Wulcan Ă€r kommunens byggledare och Kristoffer Liljeqvist entreprenörens platschef nĂ€r strandskoningen renoveras mellan Åkersbergsgatan och Tegelbruksgatan i Tannefors.

Byggtekniken pĂ„minner Ă€ndĂ„ om den ursprungliga. Du som promenerar lĂ€ngs Ă„n i Linköping har kanske aldrig tĂ€nkt pĂ„ det, men du gĂ„r pĂ„ ett trĂ€dĂ€ck med vatten under. TrĂ€dĂ€cket vilar pĂ„ pĂ„lar och ovanpĂ„ dĂ€cket finns fyllnadsmassor som hĂ„lls pĂ„ plats av stora stenblock.

Nu plockas strandskoningen bort och stenarna mÀrks upp, för att sÄ smÄningom kunna Ätermonteras pÄ exakt samma plats. Det gamla trÀdÀcket lyfts varsamt bort för att inte skada de gamla pÄlarna dÀr under.

– Vi provtrycker alla gamla pĂ„lar för att se om de klarar den last som krĂ€vs. I sĂ„ fall ska vi lĂ„ta dem stĂ„ kvar, men Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r det ingen som har klarat testet. De gamla pĂ„larna Ă€r bara fyra meter lĂ„nga; de furupĂ„lar vi sĂ€tter i nu Ă€r grövre och vi trycker ner dem till fast mark. 8–10 meter har det krĂ€vts hittills, berĂ€ttar Kristoffer.

undefined
PÄ de 300 meter som renoveras nu kommer det att gÄ Ät cirka 600 sÄdana hÀr furupÄlar. Det Àr dem som konstruktionen ska vila pÄ.

TrĂ€dĂ€cken som monteras pĂ„ pĂ„larna Ă€r prefabricerade och lyfts pĂ„ plats med grĂ€vmaskinen. En tre meter hög vĂ€gg av trĂ€spont skyddar konstruktionen in mot land. 

– Allt trĂ€ ligger under vattenytan och dĂ„ hĂ„ller det jĂ€ttelĂ€nge. Det Ă€r en bra metod, sĂ€ger Kristoffer.

Runt 600 pĂ„lar och 12 000 löpmeter reglar kommer det att gĂ„ Ă„t, samt över 100 000 syrafasta skruvar. Konstruktionen ska tekniskt hĂ„lla i minst 80 Ă„r. 

Mycket möda lĂ€ggs ner pĂ„ att skydda trĂ€den vid Ă„n. För att förhindra att StĂ„ngĂ„ns vatten grumlas hĂ€nger en siltgardin mellan kajen och flytbryggan. 

undefined
StensÀttare Peter Larsson ser till att hÄlla ordning pÄ stenblocken.

Den hĂ€r strĂ€ckan ska vara fĂ€rdigrenoverad sommaren 2022. NĂ€st pĂ„ tur stĂ„r Kallerstadsbron och TinnerbĂ€ckens utlopp och dĂ€refter ett par strĂ€ckor vid Tullbron. Om allt löper pĂ„ som planerat kan alla kajer mellan Kallerstadsbron och Braskens bro vara sĂ€krade i slutet av 2023. 

NĂ„gra strĂ€ckor Ă€r dĂ„ inte renoverade utan bara tillfĂ€lligt förstĂ€rkta för att hĂ„lla i 15–20 Ă„r.

– Vi har gjort sĂ„ för att minimera störningarna och för att skydda trĂ€d som vĂ€xer pĂ„ och intill kajen. De strĂ€ckorna kommer att renoveras senare, 2035–2040, berĂ€ttar kommunens projektledare Joacim Gustavsson.

Vad det hela kostar gÄr inte att sÀga eftersom nÄgra av strÀckorna Ànnu inte Àr upphandlade. Kommunens projektledare Joacim Gustavsson bedömer i nulÀget att det handlar om runt 225 miljoner kronor.

– Det Ă€r mycket pengar. Men det sprids ut under cirka 25 Ă„r och alternativet hade varit att vi fĂ„tt stĂ€nga av strĂ€ckor. Det hade inte gett en attraktiv stad. Det hĂ€r Ă€r populĂ€ra promenadstrĂ„k dĂ€r mellan 5 000 och 10 000 gĂ„r varje dag, sĂ€ger han.

Kaj och strandskoning

Hela projektet brukar kallas för kajrenovering, men egentligen handlar det lika mycket om strandskoningar som gÄr snedare ner i vattnet. Kajer Àr gjorda för att bÄtar ska kunna lÀgga till. SÄ Àr det till exempel i Linköpings gamla hamn.

StĂ„ngĂ„n genom Linköping Ă€r en del av Kinda kanal. Linköpings hamn var frĂ„n 1860 till cirka 1930–40 en av Sveriges största insjöhamnar och trafikerades frĂ„n bĂ„de Kinda och Göta kanal. HamnomrĂ„det har nyligen rustats upp.

Karta: StÄngÄn
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!