Flera strĂ€ckor Ă€r redan Ă„tgĂ€rdade. Det gĂ€ller bland annat TullbronâNykvarnsparken pĂ„ den vĂ€stra sidan och utmed gamla brandstationstomten och Snugganparken pĂ„ den östra.
Nu Àr det drygt 300 meter mellan à kersbergsgatan och Tegelbruksgatan som renoveras, samtidigt som fyra trappor mot gatorna i Tannefors fixas till. Linköpingsborna kan följa arbetet frÄn första parkett frÄn den lÄnga flytbryggan som passerar platsen.
â Det Ă€r mĂ„nga som stannar och tittar och frĂ„gor oss olika saker. Alla har stor förstĂ„else och verkar uppskatta det vi gör. Vi har inte hört nĂ„gra negativa reaktioner, sĂ€ger Kristoffer Liljeqvist, platschef pĂ„ SM Entreprenad, Söderköpingsfirman som utför arbetet.
NĂ€r Linköpings kajer byggdes för över 100 Ă„r sedan var det förmodligen en stor skara arbetare pĂ„ plats. Nu Ă€r det bara tre â en grĂ€vmaskinist, en lastmaskinist och en stenlĂ€ggare. En tillfĂ€llig vĂ€gg av stĂ„lspont en bit ut i vattnet gör att de kan arbeta torrskodda.
Byggtekniken pÄminner ÀndÄ om den ursprungliga. Du som promenerar lÀngs Än i Linköping har kanske aldrig tÀnkt pÄ det, men du gÄr pÄ ett trÀdÀck med vatten under. TrÀdÀcket vilar pÄ pÄlar och ovanpÄ dÀcket finns fyllnadsmassor som hÄlls pÄ plats av stora stenblock.
Nu plockas strandskoningen bort och stenarna mÀrks upp, för att sÄ smÄningom kunna Ätermonteras pÄ exakt samma plats. Det gamla trÀdÀcket lyfts varsamt bort för att inte skada de gamla pÄlarna dÀr under.
â Vi provtrycker alla gamla pĂ„lar för att se om de klarar den last som krĂ€vs. I sĂ„ fall ska vi lĂ„ta dem stĂ„ kvar, men Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r det ingen som har klarat testet. De gamla pĂ„larna Ă€r bara fyra meter lĂ„nga; de furupĂ„lar vi sĂ€tter i nu Ă€r grövre och vi trycker ner dem till fast mark. 8â10 meter har det krĂ€vts hittills, berĂ€ttar Kristoffer.
TrÀdÀcken som monteras pÄ pÄlarna Àr prefabricerade och lyfts pÄ plats med grÀvmaskinen. En tre meter hög vÀgg av trÀspont skyddar konstruktionen in mot land.
â Allt trĂ€ ligger under vattenytan och dĂ„ hĂ„ller det jĂ€ttelĂ€nge. Det Ă€r en bra metod, sĂ€ger Kristoffer.
Runt 600 pÄlar och 12 000 löpmeter reglar kommer det att gÄ Ät, samt över 100 000 syrafasta skruvar. Konstruktionen ska tekniskt hÄlla i minst 80 Är.
Mycket möda lÀggs ner pÄ att skydda trÀden vid Än. För att förhindra att StÄngÄns vatten grumlas hÀnger en siltgardin mellan kajen och flytbryggan.
Den hÀr strÀckan ska vara fÀrdigrenoverad sommaren 2022. NÀst pÄ tur stÄr Kallerstadsbron och TinnerbÀckens utlopp och dÀrefter ett par strÀckor vid Tullbron. Om allt löper pÄ som planerat kan alla kajer mellan Kallerstadsbron och Braskens bro vara sÀkrade i slutet av 2023.
NĂ„gra strĂ€ckor Ă€r dĂ„ inte renoverade utan bara tillfĂ€lligt förstĂ€rkta för att hĂ„lla i 15â20 Ă„r.
â Vi har gjort sĂ„ för att minimera störningarna och för att skydda trĂ€d som vĂ€xer pĂ„ och intill kajen. De strĂ€ckorna kommer att renoveras senare, 2035â2040, berĂ€ttar kommunens projektledare Joacim Gustavsson.
Vad det hela kostar gÄr inte att sÀga eftersom nÄgra av strÀckorna Ànnu inte Àr upphandlade. Kommunens projektledare Joacim Gustavsson bedömer i nulÀget att det handlar om runt 225 miljoner kronor.
â Det Ă€r mycket pengar. Men det sprids ut under cirka 25 Ă„r och alternativet hade varit att vi fĂ„tt stĂ€nga av strĂ€ckor. Det hade inte gett en attraktiv stad. Det hĂ€r Ă€r populĂ€ra promenadstrĂ„k dĂ€r mellan 5 000 och 10 000 gĂ„r varje dag, sĂ€ger han.