I början av april berättade Bitte Kjellin, 93, för Corren om de långa kötiderna till bokning av färdtjänst som uppstått efter att Östgötatrafiken bytt system. I snitt fick hon då sitta ungefär 45 minuter i telefonkö innan hon kunde boka en resa.
Men sedan dess har kötiderna blivit kortare.
– Det är inte bra men det är bättre. Det funkar relativt bra när jag beställer, säger hon och fortsätter:
– Men chaufförerna har tydligen väldiga problem säger de till mig. De har det jättetufft med tiderna.
Det bekräftas av Michael Alsterin, som jobbar som chaufför inom färdtjänsten.
– Det har blivit rena kaoset. Ursäkta uttrycket men det är så jävla mycket fel så det finns inte ens på stjärnhimmeln, säger han.
Problemet med körningar som förväntas avläggas på en orimlig tid kvarstår – framförallt tar inte systemet hänsyn till hur lång tid det tar att hjälpa personer in och ut ur färdtjänstbilen. Men det finns även andra problem, menar Michael Alsterin.
– Rasterna flyttas fram och tillbaka, personer som av olika anledningar har rätt till ensamåkning blir plötsligt inlagda på resor med andra. Det ska överhuvudtaget inte vara möjligt, jag vet inte hur det har blivit så. Det problemet hade vi inte i det gamla systemet, säger han.
I en situation som utspelade sig förra veckan berättar Michael Alsterin att han hade en körning med en ensamåkande men fick samtidigt en körning med barn som skulle till en dagverksamhet inbokad. Stressen började tillta eftersom han insåg att det var en omöjlighet att nå fram med båda körningar i tid. Han försökte därför kontakta regionens beställningscentral i hopp om att lösa situationen - men svaret från centralen dröjde.
– När jag sedan kommer till skolan och lämnar barnen är jag försenad med en kvart. Det är riktigt jävla illa. För det drabbar barn som har olika diagnoser och problem. Personalen på dagverksamheten blir också stressad och undrar var vi är för de når inte heller fram till beställningscentralen.
Branschen har varit tuff tidigare. Men sedan systembytet har det blivit värre, många gånger hinner inte chaufförerna gå på toa under flera timmar, enligt Michael Alsterin.
Att arbetssituationen förvärrats sedan det nya systemet infördes bekräftas också av flera andra förare. För några dagar sedan publicerade Motala Vadstena tidning en artikel där förare inom färdtjänsten berättade om stressen det nya systemet orsakat.
Camilla Jansson, avdelningschef för beställningstrafik på Östgötatrafiken, bekräftar att det var problem med samåkning och raster som ändrades men att det nu är åtgärdat.
– Vi vet inte exakt vad felet berodde på men det ska inte kunna hända igen, säger hon.
Vad gäller problematiken kring hur lång en körning förväntas ta är läget fortfarande oklart.
– Vi är lite fundersamma för att vi har fått in ett antal ärenden där hanteringstiden inte fungerar som den ska. Det håller vi på att felsöka tillsammans med systemleverantören nu för att titta på om det alltid är så eller bara i vissa fall.
Har ni någon prognos på när det är tänkt att vara åtgärdat?
– Nej, det har vi inte. Vi håller på att titta på det här eftersom det är ganska nytt och då behöver vi ju skicka in x antal exempel till systemleverantören som försöker se om det finns någon rotorsak till det här, vad det kan bero på och därefter göra en justering, säger Camilla Jansson och fortsätter:
– Det är ett område som är högprioriterat för att vi förstår ju att det ställer till det för förare som inte känner att de har tillräckligt med tid att göra sitt jobb och känner sig tvungna att skynda på något sätt. Så vill vi inte ha det.
Den här problematiken fanns ju sist vi pratade också - och jag vet att många förare är stressade - situationen låter inte särskilt hållbar?
– Nej det gagnar ju ingen att det blir körtider som ingen kan utföra, det gagnar inte kunden, det gagnar inte föraren, det gagnar inte Östgötatrafiken, så att det här är ju någonting som vi vill komma tillrätta med förstås.
Men hur lång tid är det rimligt att det ska ta att åtgärda detta?
– Det har jag kanske inte kompetensen att svara på eftersom jag inte jobbar med it på det sättet men eftersom det är ett högt prioriterat område så förväntar vi oss att det är åtgärdat inom den närmaste tiden.