Långa köer när Östgötatrafiken bytte system

För lite mer än en vecka sedan bytte Östgötatrafiken bokningssystem för färdtjänsten. Men bytet föll inte väl ut. Flera kunder vittnar om avsevärt längre telefonköer – som lett till stor irritation.

Här testar Helene Andersson att ringa efter färdtjänst. Hon hamnar direkt i en lång kö.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2024-04-11 05:00

Nyheten i korthet

  • Östgötatrafiken bytte bokningssystem för färdtjänsten för lite över en vecka sedan, vilket resulterade i långa telefonköer och kundirritation.
  • Användare av tjänsten rapporterar om upp till en timmes väntetid, trots att det tidigare tog högst en kvart att boka färdtjänst.
  • Östgötatrafiken bekräftar problemen och arbetar på en lösning, men kan inte ge en exakt tidpunkt för när problemen kommer att vara åtgärdade.

Bitte Kjellin, 93, använder sig av färdtjänsten regelbundet och är långt i från nöjd med det nya bokningssystemet som infördes den 1 april.

– Man får sitta och vänta. Jag väntade i 45 minuter i morse när jag ringde kvart över sju. Det har varit så i en vecka nu. 

Flera gånger har hon fått höra att det är ungefär 100 personer före henne i kön när hon ringer. Då har hon vid upprepade tillfällen lagt på och testat att ringa lite senare på dagen. 

Men då är det alltjämt en kö på 100 personer framför henne. 

– Jag är relativt klar i huvudet fortfarande och kan klara mig själv i olika situationer. Men det är inte många som är lika gamla som jag som kan det, vad ska de göra? 

undefined
Bitte Kjellin, 93, oroar sig för personer som inte är lika självständiga som hon när kötiden till färdtjänstens bokningssystem ökat den senaste tiden.

Helene Andersson har en liknande upplevelse av det nya bokningssystemet. I det tidigare systemet tog det ungefär en kvart att boka färdtjänst, berättar hon. Men sedan bytet tar det uppemot en timme. 

– Det skulle ju bli så mycket bättre. Men jag får ju sitta och vänta. Jag ringde upp förra veckan och hade plats 98 i kön. Så jag testade att ringa i fredagskväll. Då hade jag lik förbannat 110 personer framför mig i kön. 

undefined
Helene Andersson bor i Linghem och använder sig vanligtvis av färdtjänsten ungefär 3–4 dagar i veckan. "Jag förstår dem som stannar hemma istället för att åka ut", säger hon om de långa telefonköerna sedan färdtjänsten bytte bokningssystem.

Corren har också pratat med en förare i färdtjänsten som önskar att vara anonym men som inte skräder orden. 

– Det nya systemet är rena katastrofen, i alla led. Systemet fungerar inte, tiderna fungerar inte – det är till och med värre än vad det har varit tidigare. 

Hur har ni påverkats av systembytet? 

– Vi kommer i kläm och vi får ta så mycket skit från kunderna. Och det är inte vi som ska ha det, svarar föraren och fortsätter: 

– Det var en körning häromdagen som tar en timme och 20 minuter – det skulle föraren hämta på 30 minuter enligt det nya systemet. Det förstår ju vem som helst att det inte går. 

undefined
"Det är väldigt frustrerande, man blir förbannad", säger Helene Andersson om de långa telefonköerna.

Camilla Jansson, avdelningschef för avdelningen beställningstrafik på Östgötatrafiken, bekräftar att det har varit strul med det nya systemet. 

– Det är ett nytt system för alla som jobbar på beställningscentralen och för våra förare. Det tar lite tid att lära sig det nya systemet och det har gjort att samtalen tar lite längre tid än vanligt. Men allt eftersom de som sitter och svarar kommer in i systemet kommer kötiderna att kortas. 

undefined
Camilla Jansson, avdelningschef för avdelningen beställningstrafik på Östgötatrafiken.

Det här påverkar ju personer som är i behov av färdtjänst och som nu får vänta länge på att nå fram, vad tänker ni kring det? 

– Det är beklagligt att köerna har blivit så långa. Trots att vi testkört det nya systemet så uppstår alltid inkörningsproblem när det används i skarp miljö. Vi är verkligen inte okänsliga för att folk har hamnat i en besvärlig situation och vi har full förståelse för att våra kunder är irriterade över den långa kötiden som varit. Vi gör verkligen allt vi kan tillsammans med systemleverantören för att komma tillrätta med det här så snart som möjligt. 

Vad har ni för prognos på när problemen väntas vara åtgärdade? 

– Det är alltid svårt att säga. Tanken är att vi ska lansera ett rättningsprogram ikväll (tisdag) om allt går som planerat blir det förhoppningsvis bättre redan från imorgon (onsdag) då. Förhoppningsvis är det åtgärdat inom kort. 

Era förare har ju också hamnat i en besvärlig situation på grund av det nya systemet, vad tänker ni kring det? 

– Det är jätteolyckligt. Vi förstår att det är en besvärlig situation för dem som är ute i trafiken och som sagt: vi jobbar med vår systemleverantör så fort det bara går för att åtgärda detta. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!