Alla ense om ny järnväg

Alla kommuner från Södertälje till Linköping är nu överens med staten om villkoren för byggandet av en ny järnväg.

Foto: Mikael Svensson

Linköping2016-05-17 15:30

Videon är inte längre tillgänglig

Linköpings kommun hade hyrt in sig högst upp i konferensanläggningen Tornet alldeles invid den nuvarande stambanan i Linköping. På plats fanns kommunstyrelseordföranden från fem kommuner som alla gjort upp med staten om hur mycket varje kommun ska bidra med för att få ny järnväg.

På plats var också infrastrukturminister Anna Johansson (S) och de båda representanterna för Sverigeförhandlingen HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman.

Kort sagt: alla var där.

Läs mer: 15 000 nya bostäder ska byggas.

Första etappen

Det har rått en del tvivel kring om det ska bli någon ny järnväg och det tvivlet finns kvar när det gäller höghastighetsjärnväg mot Malmö och Göteborg.

Däremot råder ingen tvekan om att den första etappen av denna järnväg ska byggas. Det är den del som kallas Ostlänken och som ska gå sträckan Linköping – Järna.

– Ostlänken är ett eget projekt. Det står på egna ben, även om den också är etapp 1 i projektet att bygga höghastighetsjärnväg, sa infrastruktur Anna Johansson.

Hon upprepade två gånger att Ostlänken står på egna ben och att den ska byggas även om inte hela finansieringen är klar ännu. Det som är klart och som presenterades under tisdagen är att Linköpings kommun ska bidra med 173 miljoner kronor.

Löfte om bostäder

Linköping ska också ställa upp med 152 miljoner kronor som betalas tillbaka om kommunen uppfyller sin del av avtalet. Kommunen har lovat att se till att det byggs 15 300 bostäder mellan år 2016 och 2035. För Linköpings del kan det låta lite, det blir 766 bostäder per år. Just nu byggs det betydligt mer än så i Linköping.

Statens förhandlare HG Wessberg påpekade dock att det löfte som Linköpings kommun nu givit måste hållas även om det skulle bli lågkonjunktur och bostadsbyggandet avstannar.

De fem kommuner som kommit överens med staten är Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping. Samtliga dessa har kommit överens om hur stor medfinansieringen ska vara och hur många bostäder som de ska till att skapa. Sammanlagt i alla dessa kommuner handlar det om 55 000 bostäder.

Läs mer: 55 000 nya bostäder längs Ostlänken.

– Det här är inte bara ett infrastrukturprojekt, bostadsåtagandet är extremt viktigt, sa HG Wessberg.

För Norrköpings del är avtalet väldigt likt Linköpings. Även där ska 15 300 bostäder skapas och även där ska kommunen betala 173 miljoner kronor. Däremot är Norrköpings så kallade förskottering något lägre – 136,7 miljoner kronor. Det är den summa som kommunen får tillbaka om avtalet uppfylls.

Vem som ska bygga bostäderna lägger sig inte staten i – det kan vara kommunala eller privata bostadsbolag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!