Som Corren skrivit om tidigare så exploderade Jonny Laggs dragracingbil i ett tält på Mantorp Park förra sommaren. I bilen satt Jonnys son Isak och i tältet fanns även Jonny och hans team, som tur var blev ingen allvarligt skadad.
– Jag fattade inte vad som hade hänt, allt blev som en jäkla krigszon och det flög grejer överallt. Det låg en kille medvetslös på golvet och någon hade skadat huvudet. Jag såg blod överallt samtidigt som det brann i tältet, berättade Jonny för Corren efter olyckan.
Av bilen fanns bara stommen kvar, allt annat var förstört. När man nu kommer in i Jonnys garage i Boxholm står bilen där, nyrenoverad och klar för nya utmaningar på banor runt om i Europa.
– Vi var nyligen i England och tävlade i EM, men det blev en skittävling och en helvetesresa, säger Jonny besviket.
Vad hände?
– Bara färjan från Göteborg tog 27 timmar, sedan körde vi trailern i fyra timmar till tävlingsbanan. Det regnade, bilen slirade, allt jävlades, det var helt värdelöst.
Jonny erkänner att han och teamet kanske ville lite för mycket nu när bilen äntligen var klar för tävlingar igen.
– Bilen var lite arg och ilsken precis som den ska vara, så det var ju positivt i alla fall.
Det är Jonny och hans gubbar i A-Fuel Team Sweden som reparerat bilen efter olyckan. Själva motorn har tidvis funnits hos teammedlemmarna Christer Johansson och Lars Lindqvist i Kungsbacka som fixat och fräst på den.
– Sista delarna fick vi veckan innan vi åkte till England. Vi provstartade även bilen för första gången, det var lite nervöst men allt funkade bra, berättar Jonny.
Hur lång tid har det tagit att fixa bilen?
– Haha, den tiden har jag förträngt! Det har tagit väldigt mycket tid! Men jag har en sambo, Anna-Lena, som är grymt intresserad av sporten. Hon sporrar och säger "nu gör vi detta" samtidigt som hon pekar med hela handen.
Alla delar som behövts till bilen har beställts från USA vilket har inneburit långa leveranstider och att det med dagens dollarkurs har blivit väldigt dyrt.
Hur mycket har reparationerna gått på?
– Det har kostat mig ungefär en och en halv miljon kronor. Motorn var ju bara skrot så den har kostat en miljon att bygga ihop. Utan försäkringen och insamlingen hade jag aldrig haft råd.
Insamlingen initierades efter olyckan av folk inom sporten och branschen för att Jonny skulle ha råd att bygga upp bilen igen och vara kvar på banan.
– Jag är fortfarande rörd, det kom in ungefär 300 000 kronor. På bilen finns nu namn på alla de som skänkt pengar.
Att lägga "bilen på hyllan" är inget som Jonny har i tankarna. Med sina 66 år är han yngst i sitt team och de andra gubbarna är taggade att fortsätta. Men Jonny har även andra tankar för framtiden.
– Jag vill att det ska komma in fler bilar i sporten och tillsammans med Tony Bryntesson fungerar vi lite som mentorer till yngre förare som min son Isak och Tindra Christensen som också är en jätteduktig förare.
Kommer de också köra i den tyngre klassen i dragracing?
– Ja, de kör för licensen i sommar, så det är spännande.
När Jonny hör av sig efter EM-tävlingen i Tierp är det ett helt annat ljud i skällan än när han berättade om tävlingen i England. Han är nästan lyrisk när han berättar hur bra bilen fungerade.
– Det var verkligen en dröm-repa på banan och jag får rysningar när jag tänker på loppet! Allt fungerade perfekt och det var så jäkla kul!
Antar att det blev en bra tid?
– Ja, det blev en kanontid! Jag kom upp i 444 kilometer i timmen och fick en sluttid på 5, 31 sekunder på sträckan som är 402 meter.
Vad blev det för placering med den tiden?
– Det räckte till en andra plats efter Tony Bryntesson som kör i samma team som mig. Och jag gläds verkligen för Tony och hans vinst!
Efter framgången i Tierp ser Jonny nu fram emot bland annat dragracingtävlingen på Mantorp Park i sommar. Där ska även sonen Isak vara med och tävla och Jonny har bestämt sig för att vara en del av sonens karriär och stötta honom. Jonnys kärlek till sporten tar mycket tid och även om han fortsätter så är han redo att bli lite mer pensionär i sitt vanliga yrkesliv.
– Jag ska sälja mitt företag "Båtgaraget" nu och hela delen med marinverksamheten. Då får jag mer tid till bilarna, det kan bli lite stressigt ibland nu när Isak kör också.