Boxholmaren Jonny Lagg är en meriterad stjärna inom motorsporten dragracing, där man kommer upp i hastigheter runt 450 km/h på en 402 meter lång raksträcka. På vinsthyllan finns bland annat två EM-guld och ett EM-silver.
– Jag har inte så bra koll på mina meriter, men jag vet att jag även har en massa tredje- och fjärdeplatser i EM.
Jonnys motorkarriär började med att han vann en mopedtävling på högstadiet och när han fick körkort var det raggarbilar som gällde.
Hur kom du in på dragracing?
– 1981 var vi ett gäng som åkte till Mantorp Park med våra raggarbilar. De andra satt kvar på läktaren medan jag gick till depån.
Och då blev du fast?
– Jag bytte min raggarbil, en Cheva -57 cab, mot en dragracingbil där och då. Antagligen världens sämsta affär eftersom Chevan idag är värd runt en miljon.
Jonny började snart att tävla med bilen och gjorde så i tre år. Sedan tog han en paus för att åka till USA där han var med och byggde en tävlingsbil.
– Jag skulle vara där några månader, men jag blev kvar i tio år, skrattar Jonny.
Vad gjorde du där så länge?
– Jag och en kompis startade upp ett företag som exporterade bildelar till stora delar av världen. Företaget finns faktiskt kvar i USA så det är lite kul.
När Jonny kom hem till Boxholm igen kände han att han saknade dragracingen och människorna där. Så det blev comeback på tävlingsbanorna 2013.
– Vi är som en enda stor familj, det är en fantastisk familjär stämning.
Sedan omstarten har han haft samma "guldgubbar" i sitt team och trots att Jonny är 65 år är han yngst.
– En av gubbarna är Christer Johansson, en superlegend inom sporten som har varit med i dragracingen i 50 år. Det är en ära att ha med honom i teamet.
När Jonny pratar om sin karriär hänvisar han till "före och efter olyckan" och syftar på explosionen på Mantorp Park i somras.
– Det är fortfarande jobbigt att prata om det, allt var så jäkla fruktansvärt. Det var bara tur i oturen att ingen strök med, säger han med en klump i halsen och tårar i ögonen.
24-årige sonen Isak skulle varmköra Jonnys bil när det som inte får hända inträffade.
– Vi var som vanligt väldigt noga med alla säkerhetsåtgärder och sprängsskydd och hade gjort allt man ska göra. Ändå var olyckan framme.
Trots att de hade rensat motorn på all nitrometan, enligt gängse regler, så fanns lite kvar på grund av en trasig driftarm. När motorn startades upp kom nitrometan ner i en cylinder och motorn blev som en bomb och exploderade i teamets tält i depån.
– Jag fattade inte vad som hade hänt, allt blev som en jäkla krigszon och det flög grejer överallt. Det låg en kille medvetslös på golvet och någon hade skadat huvudet. Jag såg blod överallt samtidigt som det brann i tältet.
Trots att tältet, en golfbil och en massa andra saker stod i lågor såg inte Jonny branden som första prioritet. För honom var det sonen och de skadade vännerna som var viktigast i kaoset.
Hur gick det för Isak som satt i bilen?
– Det är det säkraste stället om något händer så han var oskadd. Han visade en väldig auktoritet och började styra upp saker i det brinnande tältet, berättar Jonny med stolthet i rösten.
Folk från andra team kom springande med sina brandsläckare och bekämpade elden. Även ambulanserna var snabbt på plats.
– Det kunde ha gått så mycket värre. Bilen blev ju så klart bara skrot men det kunde jag leva med.
Jonny och hans team har stöttat varandra och pratat mycket om olyckan efteråt, och alla är överens om att köra igen.
Då måste du bygga en ny bil och det kostar antar jag?
– Ja, bara en ny motor går på över en miljon kronor.
Det har pratats om en insamling?
– Alla fantastiska människor inom sporten startade en insamling och fick ihop cirka 300 000 kronor. Tack vare det kunde jag börja beställa vissa bildelar nästan direkt.
Jonny är rörd över allt engagemang och berättar även stolt att sonen Isak har bidragit till insamlingen.
– Han kör också dragracingtävlingar och är riktigt duktig. Han vann Superserien i år och vinstpengarna, 4 000 dollar, gav han till insamlingen.
Även om 2023 har varit ett "skitår" för Jonny, Isak och teamet är alla taggade inför kommande säsong och sugna på att få tävla igen.
– Jag kommer att köra så länge kroppen orkar. Och efter det kan jag koncentrera mig på Isaks karriär inom dragracingen.