Museiföreningen Risten-Lakviks järnväg har gått i väntans tider.
För mer än två år sedan skeppade föreningen iväg sitt ånglok, A. Dahl till England för renovering. Cylindrarna var slitna och skulle renoveras. Dessvärre visade sig ångpannan vara i så dåligt skick att brittiska myndigheter utfärdade körförbud.
Det blev en kostsam historia för föreningen, men med hjälp av bidrag från medlemmar och sponsorer kunde ångpannan renoveras. Framöver kan ångloket fortsätta att tuffa på.
– Det ska förhoppningsvis hålla i 90 år till, säger Kurt Djurström, kassör i föreningen.
När långtradaren som fört loket från hamn på västkusten till Lakvik, mellan Björsäter och Åtvidaberg, på torsdagen är det en stor dag för föreningen.
Tommy Backström, chaufför på IRT Logistics öppnar sidokapellet till långtradaren. Det gröna loket med sina röda detaljer är som nytt, putsat och väloljat. Många av det 20-tal entusiaster som samlats lyfter upp sina mobilkameror. Ett senare och mera pulshöjande lyft står kranföraren Anders Olin för.
Det nio ton tunga loket måste lyftas över trailern. Sakta, sakta stiger loket mot skyn innan det med precision når spåret och spontana applåder ljuder över järnvägsområdet.
– Det är inte var dag man lyfter ett lok, konstaterar Anders Olin från Curt Rahms åkeri och spänner av lyftanordningarna.
Ångloket, som är tillverkat 1925 av Arn. Jungs lokomotivfabrik i Tyskland, ska vara en klenod och är ett av fyra kvarvarande Jungenthal-ånglok i världen.
Anders Sörman som är aktiv i föreningen får något varm i blicken och ger loket en puss.
– Det är äkta kärlek. Loket åkte iväg när jag blev aktiv i föreningen. Nu ser jag fram emot att få köra det, säger han.
Med loket som går under namnet A. Dahl kan föreningen säkra ånglokstrafiken på Risten-Lakvik.
– Med det här loket kan vi dra två vagnar. Vårt diesellok är för svagt för det, säger Gudrun Thorslund, ordförande i föreningen.
Risten-Lakvik är ett populärt turistmål med trafik enligt tidtabell och café under sommaren. Hela området bjuder på kulturhistoria med det charmiga stationshuset med biljettlucka, lok och vagnar.
Föreningen engagerar också många entusiaster som lägger ner ett stort och ofta tungt ideellt arbete på att hålla fordonspark och byggnader i skick.
Återkomsten kunde ha firats med tårta i stationshuset, men med tanke på pandemin bjöds korv med bröd utomhus.