à ngloket som Àr över 90 Är och vÀger elva ton skeppades ivÀg för drygt tvÄ Är sedan.
â Vi fick problem med loket redan 2016. Cylindrarna hade blivit nötta, avlĂ„nga istĂ€llet för runda, sĂ€ger Kurt Djurström i föreningen som driver Risten Lakviks jĂ€rnvĂ€g mellan Ă tvidaberg och BjörsĂ€ter.
Ett företag utanför Birmingham tog emot loket. PÄ verkstaden upptÀcktes och ÄtgÀrdades fler brister. Notan landade pÄ drygt 600 000 kronor och kunde betalas med hjÀlp av sponsorer.
â Sen kom den stora smĂ€llen, sĂ€ger Djurström och berĂ€ttar att Ă„ngloket inför en provkörning vid verkstaden fick körförbud av en brittisk inspektör.
â Han var inte nĂ„dig. Det var gropar i stĂ„let i pannan. Det var livsfarligt att anvĂ€nda den.
För föreningen blev det en tung smÀll. Pannan gÄr att ÄtgÀrda, enligt offert till en kostnad av 745 407 kronor. PÄ bland annat Facebook och vÀdjar föreningen nu om gÄvor.
â Vi hoppas ocksĂ„ att lokala företag vill vara med, sĂ€ger Djurström.
Varför ska ett gammalt lok rÀddas?
â Vi har en fin verksamhet i Lakvik som vi byggt upp under mĂ„nga Ă„r. Det har ett kulturhistoriskt vĂ€rde att vi levandegör miljöerna. För det krĂ€vs att vi har ett fungerande Ă„nglok.
Stationen i Lakvik Àr ett populÀrt turistmÄl med trafik och café under sommaren. Föreningen har de tvÄ senaste Ären kört med diesellok och ett mindre Änglok, som haft problem att fÄ tillrÀckligt tryck för att ta sig upp i backarna.
â Jag hoppas att vi kan fĂ„ hem det gamla Ă„ngloket till sĂ€songen, sĂ€ger Djurström.