Kommunen i bottenligan: "Är ett svart hål på kartan"

Åtvidaberg hamnar i bottenligan i en kartläggning av offentliga laddare för elbilar. Här finns inte en enda kommunal laddplats för allmänheten.

Åtvidabergs kommun hade en offentlig laddstolpe med två uttag fram till slutet av 2022. Där kunder bilister kunde ladda elbilar helt gratis, något som väckte reaktioner. Laddstolpen är idag täckt med en blå sopsäck.

Åtvidabergs kommun hade en offentlig laddstolpe med två uttag fram till slutet av 2022. Där kunder bilister kunde ladda elbilar helt gratis, något som väckte reaktioner. Laddstolpen är idag täckt med en blå sopsäck.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2024-02-01 05:00

Det är en osmickrande sistaplats som Åtvidabergs kommun delar med ytterligare fyra kommuner; Götene, Munkfors, Skinnskatteberg och Svenljunga. 

I dessa fem kommuner saknas helt offentliga laddstolpar, enligt en kartläggning som Klimatkollen och 2030-sekretariatet gjort. 

– Dåligt, säger kommunalrådet Thomas Lidberg (S) utan omsvep och ger kommunen en känga: 

– Åtvidaberg är ett svart hål på kartan när det gäller laddinfrastruktur. Vi la ett uppdrag på vår förvaltning för mer än två år sedan att ta fram förutsättningar för laddstolpar. 

Och vad hände? 

– Det tog för lång tid. Vi i politiken skulle följt upp det snabbare, men gjorde inte det. 

Yasmine Dernelid, chef för strategisk utveckling på kommunledningsförvaltningen, fick uppdraget att se över laddinfrastrukturen först under 2022. Sedan dess har enheten för strategisk utveckling arbetat för att kommunen ska ha publika laddstationer – både för snabbladdning och normalladdning.  

Hon delar upp de båda genom att beskriva de olika behoven. 

Snabbladdning är för de bilister som passerar Åtvidaberg, kanske på väg till eller från kusten och som behöver högre effekt på laddning för kort laddningstid.

– Det är för de som behöver en snabb boost för att ta sig vidare mot sitt resmål. 

Den andra gruppen bilister är pendlare och besökare, de som stannar längre tid i Åtvidaberg och som inte behöver snabbladda sina bilar.

– För normalladdning har vi ett pågående ärende, säger Yasmine Dernelid.

I december gick kommunen ut med anbudsförfrågan för normal-laddstationer på ett flertal centrala kommunala parkeringsplatser och på skolparkeringar. Anbudstiden går ut i mitten av februari. 

– Kommunen vill hyra ut platser på sju, åtta eller flera parkeringsplatser, till någon privat aktör som ska sköta installation och drift. 

Den aktören i sin tur får ta betalt av de som vill ladda sin elbil. 

Hur snabbt kan dessa laddstationer vara i bruk?

– Vi hoppas att vi får in anbud och att arbetet kan vara klart under året. 

För snabbladdningsstationer har kommunstyrelsen nyligen beslutat att avvakta. En upphandling var på gång redan under förra året, men pausades när det visade sig finnas privata markägare som planerat att etablera laddplatser i anslutning till riksväg 35. 

Nu ges dessa privata aktörer chansen att komma till skott. Sista datum är satt till den 31 augusti i år, därefter tar kommunstyrelsen ställning till en upphandling. 

undefined
Kommunalrådet Thomas Lidberg (S) är väl medveten om att Åtvidaberg hamnar i bottenligan sett till offentliga laddstationer. "Vi har inga, så jag är inte förvånad. Åtvidaberg är ett svart hål på kartan när det gäller laddinfrastrukturen", säger han.

– Det är bättre om det finns flera aktörer, men om ingen annan vill genomföra det så kommer kommunen att bygga ut platser. Då ska vi inte hålla på och fjutta med bara några få platser, utan bygga ut ordentligt, säger Thomas Lidberg.

Att få fram offentlig laddinfrastruktur brådskar. 

– Enligt lagstiftningen måste vi ha det senast 2025. Det gäller på alla kommunala parkeringsplatser med 20 platser eller flera, säger Yasmine Dernelid.

undefined
Åtvidabergs kommun hade en offentlig laddstolpe med två uttag fram till slutet av 2022. Där kunder bilister kunde ladda elbilar helt gratis, något som väckte reaktioner. Laddstolpen är idag täckt med en blå sopsäck.

Kommunen har haft en offentlig laddplats. Den fanns fram till slutet 2022 utanför nya kommunhuset och bjöd på gratis laddning – något som användes av både kommunanställda och privatpersoner. Det väckte reaktioner, bland annat i en insändare från en person som inte ville att skattepengar skulle gå till gratis laddning.

– Det funkade ju så att den som kom först stod och laddade hela dagen. Det fanns inget tydligt regelverk, säger Thomas Lidberg. 

När laddplatsen togs bort – eller rättare sagt täcktes över med en blå sopsäck – var kommunens argument att det inte fanns behov av den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!