Här blir det stopp för gratis laddning till bilen

Kommunen täcker för sin enda publika laddstolpe för elbilar. "Det finns inte behov av den längre", säger kommunens miljöstrateg Klara Werner.

Slutladdat. Kommunen täcker över sin enda publika laddstation. Den har varit ifrågasatt, bland annat eftersom skattemedel gått till att betala laddning åt både privatpersoner och anställda.

Slutladdat. Kommunen täcker över sin enda publika laddstation. Den har varit ifrågasatt, bland annat eftersom skattemedel gått till att betala laddning åt både privatpersoner och anställda.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2022-12-26 20:00

Kommunen har under ett par år erbjudit fri laddning av elbilar. Men stolpen, med två ladduttag, vid kommunhuset har varit ifrågasatt. En insändarskribent skrev i Corren förra året: "Våra skattepengar ska inte användas till gratis laddning av elbilar, varken till anställda eller andra medborgare." 

Nyligen täcktes laddstationen över.

undefined
Slutladdat. Kommunen täcker över sin enda publika laddstation. Den har varit ifrågasatt, bland annat eftersom skattemedel gått till att betala laddning åt både privatpersoner och anställda.

– Det finns inte behov av den längre, säger Klara Werner. 

Men platserna har varit välbesökta, dagtid som kvällstid och helger. 

– Syftet som stolpen installerades för är uppfyllda, säger Klara Werner och hänvisar till att laddstationen kom på plats för att göra det enkelt för elbilsägare att ladda el och samtidigt besöka centrum.

undefined
Tiden för gratis laddning är begränsad till tre timmar. Laddstationen ska inte användas för fulladdning eller som fasta laddplatser, uppger Christan Ottosson, vd på Åtvidabergs sparbank som bekostar laddstaionerna.

Samma syfte hade Åtvidabergs sparbank när banken flyttade till nya lokaler på Adelswärdsgatan och fick tillgång till sex av kommunens parkeringsplatser. Banken installerade sex laddplatser för allmänheten, med möjlighet till gratis laddning.

– Vi vill underlätta omställning till elbilar och dra vårt strå till stacken för klimatet. Samtidigt vill vi stimulera handeln i centrum. Det ska vara lätt att handla eller uträtta ärenden och samtidigt ladda sin elbil, säger Christian Ottosson, vd i Åtvidabergs sparbank.

Men, tillägger han. Banken erbjuder inte snabbladdning och "full tank". Tiden för laddning är begränsad, det är bara tillåtet att parkera och ladda sin elbil under tre timmar. 

– Tanken är inte att man ska stå där under natten och ha platserna som sina egna. Vi kan behöva se över det om det missbrukas.

undefined
Åtvidabergs sparbank erbjuder tre timmars laddning i anslutning till banken. "Ett signalvärde, för att underlätta omställning till elbilar och för att stimulera handel i centrum", enligt bankens vd Christian Ottosson.

Sparbankens laddstationer är alltså ett av skälen till att kommunen stänger ner sin. 

– Det finns inte samma behov nu, upprepar Klara Werner. 

undefined
Klara Werner, miljöstrateg på Åtvidabergs kommun utreder hur kommunen ska få någon extern aktör att etablera publika laddstationer med betalningslösningar i Åtvidaberg. Hittills saknas den möjigheten för både kommunanställda och privatpersoner.

Däremot finns behov av laddstationer med betallösningar för kommunanställda. Det framkom redan förra året i ett beslut. Kommunledningsförvaltningen fick då i uppdrag att upphandla extern leverantör av laddplatser för både personal och allmänheten.

– Frågan har varit aktuell sedan dess och jag har fått den på mitt bord under hösten. 

I dagsläget kan kommunanställda som pendlar med elbil inte ladda sina fordon vid kommunhuset. De platser som kommunen har är avsedda för kommunens egna elbilar. 

Något svar på var kommunställda ska ladda sina elbilar har Klara Werner inte. Några andra publika laddplatser än sparbankens finns inte kring centrum.

Personal på sparbanken har för övrigt egna laddplatser och betalar för elförbrukningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!