Här ska åtta gram dioxin bort–kostar 14 miljoner kronor

I Lakvik vid sjön Risten bryts försommaridyllen av tunga dammande transporter, lastade med förorenad jord. Arbetet att sanera 8,2 gram dioxin har börjat.

"Det är fint när man kommer ner till jobbet tidigt på morgonen och ser sjön ligga spegelblank", säger Fredrik Svensson, arbetschef på Kanonaden Entreprenad AB som ett av företagen som deltar i saneringen av dioxin.

"Det är fint när man kommer ner till jobbet tidigt på morgonen och ser sjön ligga spegelblank", säger Fredrik Svensson, arbetschef på Kanonaden Entreprenad AB som ett av företagen som deltar i saneringen av dioxin.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2022-05-30 05:00

Här vid Ristens strand låg mellan 1918 och 1963 ett sågverk. Som på många andra sågverk sågades och behandlades virke under 1940- och 50-talet med pentaklorfenol, en metod som skulle skydda virke mot blånad. 

undefined
Sågverket i Lakvik drevs mellan 1918 och 1963. Under 1940- och 50-talet behandlades virket med pentaklorfenol. En biprodukt var dioxin, ett miljögift som är mycket farligt för människor och djur.

En icke-önskvärd biprodukt var dioxin, ett miljögift som i extremt små mängder kan orsaka stora skador och död hos både människor och djur. 

– Världens farligaste gift per viktenhet, säger Stefan Waldman, platschef för Kanonaden Entreprenad AB som fått uppdraget att sanera i sågverksområdet i Lakvik. 

undefined
"Det är fint när man kommer ner till jobbet tidigt på morgonen och ser sjön ligga spegelblank", säger Fredrik Svensson, arbetschef på Kanonaden Entreprenad AB som ett av företagen som deltar i saneringen av dioxin.

Här har mängden dioxin beräknats till 8,2 gram inom ett område om 15 000 kvadratmeter.

– 8,2 gram låter lite, men det skulle kunna slå ut ett samhälle på 2000 till 3000 invånare, fortsätter Stefan Waldman.

Med det slår han fast behovet av sanering och påpekar att dioxin inte bryts ner som en del andra miljöföroreningar. 

Åtvidabergs kommun och länsstyrelsen sökte under 2019 pengar för sanering. Naturvårdsverket beviljade 14 miljoner kronor och utsåg kommunen som huvudman för saneringen.

undefined
Johan Älvedal, bygg- och miljöchef Åtvidabergs kommun som är huvudman för saneringen. Han hoppas att arbetet ska vara klar till turistsäsongen.

14 miljoner kronor är mycket pengar för en liten mängd miljögift, men saneringen är viktig, konstaterar kommunens miljöchef Johan Älvedal när han besöker området. Han håller sig på avstånd, bakom skyltar med texten "Sanering" och "Miljögift". 

– Vi får inte gå in, säger han och pekar på en saneringsvagn, som de som går in området måste passera på vägen ut.

undefined
Det gamla sågverksområdet i Lakvik är avspärrat. Bara de som arbetar i projektet får komma in. För att komma ut måste de gå genom en saneringsvagn.

 

undefined
Omkring 300 lastbilar med flak beräknas köra förorenade jordmassor till saneing i Västervik. En del av dem kommer att vara täckta.

Inne i det gamla sågverksområdet står lastbilar med släp på rad på en nylagd väg. En grävmaskin och en lastare fyller flak med brun jord. 

Sammantaget ska 8000 till 9000 ton förorenad jord föras bort. 

– Det rör sig om cirka 300 lastbilar med släp, säger Stefan Waldman. 

Massorna transporteras till en mottagningsanläggning i Västervik för att senare läggas på deponi och täckas över.

Saneringsarbetet påbörjades för någon vecka sedan och kommer att pågå ytterligare flera veckor. Hur länge har Johan Älvedal svårt att ge ett exakt besked om.

– Vi har en rigorös planering, men man vet inte vad som kan dyka upp, säger han och blickar bort mot saneringsområdet där provtagning pågår efter hand som marklager grävs fram. 

undefined
Efter saneringen ska området fyllas med jord och marken återställas som betesmark.
undefined
Under saneringen är det stopp för tågtrafik på Risten-Lakviks järnväg, ett populärt turistmål mellan Åtvidaberg och Björsäter.

Han är mån om att arbetet ska bli klart så snart om möjligt. I det natursköna området har föreningen Risten-Lakviks järnväg sin verksamhet med tågturer på smalspår och kafé i det gamla stationshuset.

– Ambitionen är att föreningen ska kunna köra igång till turistsäsongen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!