Det kan låta osannolikt med en flygplats eller flygområde i Åtvidaberg. Men det är sant, och faktiskt en gammal vision som nu blir verklighet.
– Ja, en gång ville Facit bygga flygplats, säger Claes Drougge, entreprenör som driver flera företag, varav ett äger Facits gamla flaggskepp, den stora Örsätters-fabriken, numera Industrigallerian, strax norr om Åtvidaberg.
Han driver också ACC Innovation AB, företaget som under flera år, med egna medel och liten organisation, utvecklat superdrönare i Industrigallerian i Åtvidaberg.
– Världens största och starkaste, säger han om en av företagets tre drönarmodeller som mäter över fem meter mellan rotorbladen.
Styrkan ligger i lyftkraft och uthållighet, men också i en rad användningsområden; från att bekämpa skogsbränder till service på vindkraftverk. Andra projekt pågår, bland annat med brittiska Ministry of defence (försvarsministeriet). Även svenska försvaret har visat intresse.
Företaget står nu på startplattan för ett lyft, som inom ett par år kan ge 100–150 nya arbetstillfällen i Åtvidaberg och en omsättning på en god bit över en miljard kronor år 2026.
– Vi går i produktion i år med tio till tolv drönare och bygger upp förutsättningarna för serieproduktion under 2025, säger Claes Drougge.
Ett annat lyft sker alldeles utanför Industrigallerian. I veckan kom avgörande beslut från Transportstyrelsen.
– Vi har sökt och fått tillstånd för att flyga och testa våra drönare här, säger Claes Drougge.
Han sätter sig i bilen och kör runt den stora fabriken för att visa det blivande flygområdet. På vägen stannar vi till vid prototypverkstaden, en mindre yta där utvecklingsarbetet pågått.
Intill finns betydligt större ytor, som tömts för den kommande produktion.
– Det ska bli en klinisk miljö, rent och vitt, säger Claes Drougge innan han går tillbaka till bilen.
Vid den gamla ridbanan, som under många år användes av Åtvidabergs ridklubb, har skog fällts.
– Här blir det flygområde, säger Claes Drougge och pekar mot skogsmarker som delvis ska asfalteras.
Totalt rör det sig om närmare fem hektar mark. Här ska ACC Innovation kunna testa och programmera sina drönare. Det har hittills skett på flygplatsen i Västervik, där företaget också byggt en egen anläggning.
– Här ska vi bland annat kunna testa alla parametrar för styrning och göra uthållighetstester, säger Max Drougge, son till Claes och utvecklingsansvarig på bland annat ACC Innovation.
– Vi kommer att spara tid och pengar på att ha testflygningar här och inte behöva åka till Västervik med drönare och team för kanske tio, femton minuters tester.
Innebär det att ni lämnar flygplatsen i Västervik?
– Nej, vi kommer att vara kvar där. När produkterna är helt flygfärdiga så kommer vi att flyga dem i Västervik.
Nu står Claes Drougge med fötterna i den blöta sanden på ridbanan. Flygområdet ska avgränsas och få skyltning om att det inte får beträdas. Bevakning kommer att ske.
Tidigt i karriären utvecklade Claes Drougge företaget Ocean Modules, som tillverkar undervattensfarkoster i Industrigallerian. Nu vänder han blicken uppåt. ACC Innovation ska också lyfta.
En nyemission, där investerare väntas gå in med 120 miljoner kronor, släpps under våren.
– Vi kommer fortfarande vara majoritetsägare, säger Claes Drougge.
Han stannar upp en stund och blickar tillbaka på allt utvecklingsarbete.
– Nu börjar vi kunna ta in vad vi gjort. Det är otroligt.