Efter missförhållanden: Personal utbildas i värdegrund

De är 33 till antalet. Alla handplockade av sina chefer. Nu ska de tillsammans få omkring 350 kollegor inom vård- och omsorgsförvaltningen att reflektera över vad som styr dem i sitt arbete – de egna behoven eller de individer de möter i jobbet?

Här är nästan samtliga av de anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen som under året gått utbildning i värdegrundsarbete och nu fått ett viktigt uppdrag. De ska handleda sina kollegor i frågor om värdegrund under ett år framåt.

Här är nästan samtliga av de anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen som under året gått utbildning i värdegrundsarbete och nu fått ett viktigt uppdrag. De ska handleda sina kollegor i frågor om värdegrund under ett år framåt.

Foto: Lotta Willsäter

Åtvidaberg2024-04-28 11:00

Det är trångt i konferensrummet på Villa Baro i Åtvidaberg när 33 anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen samlas för den sista av fem utbildningsdagar i den nationella värdegrunden inom socialtjänstlagen.

De kommer från olika verksamheter; bland annat från särskilt boende, hemtjänsten, ekonomiskt bistånd, LSS, socialpsykiatrin och ekonomiskt bistånd. Gemensamt är att de alla arbetar med människor och visar engagemang i sitt arbete. Under året har de plockats ut för att bli värdegrundshandledare på sina arbetsplatser.

Det kräver reflektion. Som att fundera på frågor som: Vem man jobbar för? Sig själv eller de individer man möter i arbetet?

undefined
Utbildningskonsulten Christina Lindstam som driver Värdegrundsakademin, har flera budskap. Ett är att vård- och omsorgspersonal inte ska ta med sitt eget känsloregister in till någon av dem man vårdar. "Känslor läcker", säger hon och manar alla till att reflektera och bli medvetna om ett professionellt förhållningssätt i arbetet.

Christina Lindstam som genom sitt företag Värdegrundsakademin leder utbildningar i just värdegrundsarbete, provocerar kanske när hon säger: 

– Vi har ett personalperspektiv inom vård och omsorg idag. Det handlar om personalen, uppgifter och rutiner, inte om brukarna.

Med brukarna menar hon de individer som till exempel bor på särskilt boende eller som har hemtjänst, som har sin dagliga sysselsättning på dagcenter eller har boendestöd.

– Personalen ska ge fullt fokus på individerna.

Hur?

– Genom att reflektera och kritiskt granska allt vi gör. Genom att vara professionell i sitt arbete och bli medveten om det.

Det handlar om förhållningssätt och att ge bekräftelse, men inte söka den själv.

– Som att fråga sig själv om gamle Kalle, till exempel, innan jag går in till honom. Hur ser jag till att han blir bekräftad? Hur visar jag att jag är intresserad av hans liv? Man måste backa från sina egna behov och känslor, det är arbeta professionellt.

undefined
Frida Kärnerot är undersköterska och jobbar inom hemtjänsten. Hon ser fram emot att komma igång med de träffar där hon ska leda en personalgrupp i frågor om värdegrund.

Frågorna engagerar i konferensrummet. Frida Kärnerot som är undersköterska och jobbar inom hemtjänsten, är en av alla deltagare som antecknar, lyssnar och ställer frågor. 

Under ett års tid ska hon var tredje vecka, på schemalagd arbetstid leda en grupp kollegor i värdegrundsfrågor. 

– Vi ska så ett frö till andra, säger hon om sin roll om värdegrundsledare. 

– Samtidigt har jag mycket att lära själv och att reflektera kring. Det är spännande, säger hon.

undefined
Lisa Johansson, övergripande chef inom utförarverksamheterna inom vård- och omsorgsförvaltningen, ledde arbetet att ta fram ett åtgärdspaket efter anhöriga slagit larm om allvarliga missförhållanden inom Kopparsvanen förra året.

Satsningen på värdegrundarbetet har en tung bakgrund. 

I efterdyningarna av de mycket allvarliga missförhållanden på två avdelningar inom Kopparsvanen som Corren berättat om i en granskning, framkom att det rådde en "dålig kultur" på avdelningarna

En utredning pekade på att "ett par individer i arbetsgruppen"  haft en negativ inställning och attityd till vissa arbetsuppgifter och att det haft effekt på hela arbetsgruppen. Personal struntade i arbetsuppgifter. En del lämnade uppgifter åt andra.

– När vi utredde det stora missförhållandet, så ledde det till några frågor: Varför går jag till jobbet? Vem är jag till för?, säger Lisa Johansson, övergripande chef för utförarverksamheterna inom vård- och omsorgsförvaltningen.

undefined
Emelie Thelin och Emy Ljungquist, som båda jobbar inom hemtjänsten, har gått utbildning i värdegrund tidigare. Nu uppdaterar de sina kunskaper och ska leda kollegor i värdegrundsfrågor under ett år framåt.
undefined
En uppsättning med frågor att diskutera följer med i värdegrundsarbetet. Det kan till exempel handla om: "Är det okej att läsa en brukares dagstidning eller veckotidning innan man lämnar dem till brukaren?"

Hon ledde arbetet att "gå från skam till ansvar" genom att bland annat ta fram ett omfattade åtgärdspaket, med både hårda och mjuka delar. 

En av de tyngre åtgärderna var att arbeta med värdegrundsfrågor, något som politiken skjutit till 800 000 kronor extra för. 

– Vi kommer att jobba med värdegrund på alla nivåer, från ledning till våra verksamheter. Vi filar just nu på en övergripande värdegrund inom förvaltningen. Vi ska till exempel sätta ord på vad omtanke och värdighet är. 

Kommer arbetet med värdegrund att ge effekt? Kommer de som bor och är i era verksamheter att märka det?

– Ja, på sikt. Det händer inte idag, inte imorgon. Men när vi gått brett med detta och inte gör saker på slentrian så kommer det att märkas, säger Lisa Johansson.

Utbildningen avslutas med att alla deltagare får diplom, en brosch med texten "värdegrundshandledare" och en uppsättning frågeställningar att ta vidare till sina grupper. Stämningen är lätt, varm och fylld av både glädje och allvar.

undefined
Så kan man också fira ett intyg i värdegrundsarbete. Anna Nilsson höjer handen i glädje. Inom kort ska hon leda kollegor inom hemtjänsten i att reflektera kring en rad svåra frågor kopplat till jobbet. Bland annat: "Vem man jobbar för?"
undefined
Här är nästan samtliga av de anställda inom vård- och omsorgsförvaltningen som under året gått utbildning i värdegrundsarbete och nu fått ett viktigt uppdrag. De ska handleda sina kollegor i frågor om värdegrund under ett år framåt.
undefined
Shane Garman och Wasem Kabab plockades ut av sina chefer inom demensboende respektive hemtjänsten för att gå utbildning i värdegrundsarbete. Nu är de fulla med nya kunskaper och redo att ta sig an utmaningen att diskutera värdegrund med sina kollegor.

Shane Garman som jobbar natt inom en demensavdelning på Kopparsvanen tar med sig många nya kunskaper och insikter. 

– Som att inte bara tänka på rutiner, utan att fråga dem jag jobbar med hur de vill ha det och hur de tänker. Till exempel om de inte vill duscha. Det finns andra sätt att bli ren, säger han.

Veronica Roos som jobbar inom hemtjänsten, ser fram emot sitt arbete att prata värdegrund med sina kollegor:

– När man reflekterar tillsammans så får man nya idéer hela tiden. Man får en samsyn och kan ändra sitt arbetssätt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!