Kommunalråden skriver till minister – i protest

Fyra kommuner i Östergötland och Kalmar län har nu skickat en skrivelse till infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD). Målet: att stoppa planerna på att lägga Stångådals- och Tjustbanans nya slutstation i Tannefors.

Ostlänken är en ny järnväg som ska byggas mellan Järna och Linköping. En ny centralstation i Linköping planeras därför nu. Den ska ligga nära Tornet vid Tornbyvägen.

Ostlänken är en ny järnväg som ska byggas mellan Järna och Linköping. En ny centralstation i Linköping planeras därför nu. Den ska ligga nära Tornet vid Tornbyvägen.

Foto: Per Olsson

Åtvidaberg2023-08-09 05:00

–Allt handlar om ekonomi, ekonomi, ekonomi, det är ju det man pratar om. Men vi ser det också ur ett samhällsperspektiv, vikten av att ha den här delen mot Kalmarregionen, säger Thomas Lidberg, kommunstyrelsens ordförande (KSO) i Åtvidaberg.

Ihop med kommunstyrelseordförandena i Kinda, Västervik och Vimmerby, har han undertecknat en skrivelse till infrastrukturministern. I den argumenterar kommunalråden för att de två södergående banorna bör kopplas samman med den nya centralstationen som planeras i Linköping i samband med bygget av Ostlänken. Detta som svar på senaste budet från Trafikverket, som istället föreslår att de två banorna ska få en ny, separat slutstation i Tannefors.

– Det finns för och nackdelar naturligtvis, säger Lidberg.

– Men vi tycker för vår egen del, vi kommuner, att det kommer att bli en klar försämring.

undefined
"Det kommer att bli en klar försämring.", säger Thomas Lidberg (S) om nuvarande förslaget från Trafikverket att förlägga Tjust- och Stångådalsbanans slutstation i Tannefors i och med bygget av Ostlänken.

Mycket av argumentationen har hörts i tidigare utspel. Det handlar om de negativa följderna av att inte vara ihopkopplade med centralstationen, med fler byten och längre restider. I den nya skrivelsen trycker man dessutom på att Trafikverkets senaste förslag skulle försämra landets beredskap.

Vad spelar det för roll ur beredskapssynpunkt var banornas slutstation ligger?

– Ska du frakta gods och allt vad det kan tänkas vara ner till Västervik så har vi ingen kommunikation från själva stambanan.

Trafikverket skriver samtidigt på sin hemsida att Tjust- och Stångådalsbanan ska kopplas ihop med Södra stambanan för vidare resor öst om Linköping.

Skulle inte det vara gott nog?

– Det har vi ju inte sett, den delen har man inte diskuterat speciellt mycket. Det är ju nånting som möjligtvis kan komma, säger Lidberg.

undefined
För att vidare påverka i frågan nämner Segerstéen vikten av att hålla en dialog med riksdagsledamöter i relevanta utskott. "Det gäller att man får återkomma och hålla grytan kokande."

Ett av de andra namnen som står på skrivelsen till infrastrukturministern är Christer Segerstéen (M), KSO i Kinda. Han säger att minister Andreas Carlsson ännu inte svarat dem, men förhoppningen är att man ska få till en dialog, om än inte nödvändigtvis med ministern själv.

– Det finns ju statssekreterare, det finns handläggare på departementet, säger Segerstéen.

– Det är inte alltid de högsta cheferna man ska tala med.

Under 2024 ska Trafikverket börja arbeta med en plan för Stångådals- och Tjustbanans framtida anslutning i Linköping. Hur kommunalråden ska gå vidare nu återstår att se.

– Det här är ju en process där det gäller att man får återkomma och hålla grytan kokande.

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD).
Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!