Sedan Trafikverket meddelat att man vill ha Tannefors som ändhållplats för Tjustbanan och Stångådalsbanan har kraftfull kritik riktats mot förslaget från flera håll. Kommunstyrelsens ordförande i Kinda, Christer Segerstéen, kallar förslaget för "vansinnigt" och i Västervik menar kommunalrådet Harald Hjalmarsson att ett sådant här beslut skulle innebära slutet för sträckorna.
Nu stämmer politiska företrädare i Åtvidaberg in i den hårda kritiken mot Trafikverkets förslag.
– Det vore en total katastrof om man hugger av Tjustbanan och gör ändhållplatsen i Tannefors, säger Thomas Lidberg (S), kommunstyrelsens ordförande.
Bakgrunden till förslaget är att stationen i Linköping ska flyttas när Ostlänken ska byggas. En slutstation för Tjustbanan i Tannefors skulle innebära ett två kilometers glapp till den nya centralstationen, och byte till buss för de resenärer som vill resa vidare från Linköping.
Thomas Lidberg menar att Trafikverket i och med förslaget kopplar bort inte bara Åtvidaberg utan också hela region Kalmar från resten av landet.
– Vi tillhör en arbetsmarknadsregion som är i full utveckling och i en sådan måste det finnas möjlighet att pendla och resa.
Som Corren tidigare rapporterat visar Trafikverkets statistik att de flesta resenärer på banan inte åker in till Linköpings centrum, utan till Saab eller universitetet. Utifrån det anser man att den minoritet av resenärer som vill ta sig till resecentrum lika gärna kan ta bussen dit.
– Vi tycker att läget i Tannefors är likvärdigt med dagens placering, säger Fredrik Brokvist, långsiktig planerare på Trafikverket, till Västerviks-Tidningen.
Men enligt Thomas Lidberg håller inte Trafikverkets argument.
– Återigen tänker jag på arbetsmarknadsregionen. Den stannar inte i Linköping, där ingår Motala, Mjölby, en lång rad orter. Och dit måste man kunna ta sig. Vi vill ha koppling till Stambanan. Det här förslaget gör det krångligt i alla led.
Hans kollega tillika kommunstyrelsens förste vice ordförande, Joakim Magnusson (C), köper inte heller Trafikverkets argument.
– Det känns mest som ett sätt från myndighetens håll att minska attraktiviteten för sträckan. Då kan man i förlängningen säga att resenärssiffrorna blivit mindre och på så sätt lägga ner sträckan.
Hur skulle förslaget påverka Åtvidabergsborna, enligt dig?
– Vi har våra utmaningar med kompetensförsörjning i Åtvidaberg och vi måste underlätta så mycket som det bara går för vårt näringsliv och våra medborgare. Det måste gå att pendla till sina arbeten.
Åtvidabergspolitikerna har i veckan haft samtal med flera kommuner som är belägna längs med sträckan samt med region Östergötland och region Kalmar.
– Det är viktigt att vi samlar oss nu. Vi har bland annat pratat med Harald Hjalmarsson (M) i Västervik och vi är flera aktörer som ska göra en gemensam skrivelse där vi motsätter oss det här. Vi har med oss hela region Kalmar också på tåget, säger Thomas Lidberg.
Kommer det gå att ändra förslaget tror du?
– Vi får försöka lobba så långt som möjligt i alla tänkbara forum. Vi får göra allt vad som står i vår makt tillsammans med regionen och övriga kommuner som drabbas. Förhoppningsvis tänker Trafikverket om, även om det är pengapåsen som avgör i slutändan.