Sedan Trafikverket meddelat att man vill ha Tannefors som ÀndhÄllplats för Tjustbanan och StÄngÄdalsbanan har kraftfull kritik riktats mot förslaget frÄn flera hÄll. Kommunstyrelsens ordförande i Kinda, Christer Segerstéen, kallar förslaget för "vansinnigt" och i VÀstervik menar kommunalrÄdet Harald Hjalmarsson att ett sÄdant hÀr beslut skulle innebÀra slutet för strÀckorna.
Nu stÀmmer politiska företrÀdare i à tvidaberg in i den hÄrda kritiken mot Trafikverkets förslag.
â Det vore en total katastrof om man hugger av Tjustbanan och gör Ă€ndhĂ„llplatsen i Tannefors, sĂ€ger Thomas Lidberg (S), kommunstyrelsens ordförande.
Bakgrunden till förslaget Àr att stationen i Linköping ska flyttas nÀr OstlÀnken ska byggas. En slutstation för Tjustbanan i Tannefors skulle innebÀra ett tvÄ kilometers glapp till den nya centralstationen, och byte till buss för de resenÀrer som vill resa vidare frÄn Linköping.
Thomas Lidberg menar att Trafikverket i och med förslaget kopplar bort inte bara à tvidaberg utan ocksÄ hela region Kalmar frÄn resten av landet.
â Vi tillhör en arbetsmarknadsregion som Ă€r i full utveckling och i en sĂ„dan mĂ„ste det finnas möjlighet att pendla och resa.
Som Corren tidigare rapporterat visar Trafikverkets statistik att de flesta resenÀrer pÄ banan inte Äker in till Linköpings centrum, utan till Saab eller universitetet. UtifrÄn det anser man att den minoritet av resenÀrer som vill ta sig till resecentrum lika gÀrna kan ta bussen dit.
â Vi tycker att lĂ€get i Tannefors Ă€r likvĂ€rdigt med dagens placering, sĂ€ger Fredrik Brokvist, lĂ„ngsiktig planerare pĂ„ Trafikverket, till VĂ€sterviks-Tidningen.
Men enligt Thomas Lidberg hÄller inte Trafikverkets argument.
â Ă terigen tĂ€nker jag pĂ„ arbetsmarknadsregionen. Den stannar inte i Linköping, dĂ€r ingĂ„r Motala, Mjölby, en lĂ„ng rad orter. Och dit mĂ„ste man kunna ta sig. Vi vill ha koppling till Stambanan. Det hĂ€r förslaget gör det krĂ„ngligt i alla led.
Hans kollega tillika kommunstyrelsens förste vice ordförande, Joakim Magnusson (C), köper inte heller Trafikverkets argument.
â Det kĂ€nns mest som ett sĂ€tt frĂ„n myndighetens hĂ„ll att minska attraktiviteten för strĂ€ckan. DĂ„ kan man i förlĂ€ngningen sĂ€ga att resenĂ€rssiffrorna blivit mindre och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt lĂ€gga ner strĂ€ckan.
Hur skulle förslaget pÄverka à tvidabergsborna, enligt dig?
â Vi har vĂ„ra utmaningar med kompetensförsörjning i Ă tvidaberg och vi mĂ„ste underlĂ€tta sĂ„ mycket som det bara gĂ„r för vĂ„rt nĂ€ringsliv och vĂ„ra medborgare. Det mĂ„ste gĂ„ att pendla till sina arbeten.
Ă tvidabergspolitikerna har i veckan haft samtal med flera kommuner som Ă€r belĂ€gna lĂ€ngs med strĂ€ckan samt med region Ăstergötland och region Kalmar.
â Det Ă€r viktigt att vi samlar oss nu. Vi har bland annat pratat med Harald Hjalmarsson (M) i VĂ€stervik och vi Ă€r flera aktörer som ska göra en gemensam skrivelse dĂ€r vi motsĂ€tter oss det hĂ€r. Vi har med oss hela region Kalmar ocksĂ„ pĂ„ tĂ„get, sĂ€ger Thomas Lidberg.
Kommer det gÄ att Àndra förslaget tror du?
â Vi fĂ„r försöka lobba sĂ„ lĂ„ngt som möjligt i alla tĂ€nkbara forum. Vi fĂ„r göra allt vad som stĂ„r i vĂ„r makt tillsammans med regionen och övriga kommuner som drabbas. Förhoppningsvis tĂ€nker Trafikverket om, Ă€ven om det Ă€r pengapĂ„sen som avgör i slutĂ€ndan.