I februari hotade föreningen som driver Åssa-museet att lägga ner verksamheten.
Orsaken: en konflikt med kommunen om turistattraktionen Blå tåget och andra föremål, bland annat ett tiotal tändkulemotorer, som föreningen förvarar i den så kallade Teaterlokalen mitt emot museet på Åssagården.
Konflikten kvarstår. Så också hotet om nedläggning.
När Corren träffar Göran Forslund, ordförande och Rolf Törnqvist, sekreterare i föreningen Åssa Industri- och bilmuseum är det några timmar kvar till föreningens årsmöte, där frågan om nedläggning ska tas upp.
– Vi vill få igång en diskussion om vår fortlevnad, säger Göran Forslund.
Föreningen kan inte lägga ner sig själv under måndagskvällens årsmöte.
– Nej, det krävs två årsmöten för det. Det behöver inte vara ett år emellan, utan det kan ske inom rimlig tid. Det skulle kunna ske i maj, juni.
Vad vill ni?
– Vi vill ha Blå tåget och våra tändkulemotorer kvar i Teaterlokalen, säger Göran Forslund bestämt.
Det kravet har förts fram till kommunen, som äger lokalen.
– Vi har försökt hitta lösningar, men vi har ingen lokal som uppfyller deras krav, svarar kommunens tekniske chef Kristina Cleber.
Göran Forslund skakar på huvudet åt de föreslagna lösningarna.
– Det går inte, säger han om de förslag som presenterats:
*Under skärmtaket på Åssagården, där föreningen redan förvarar diverse maskiner. Kommunen har erbjudit sig att sätta upp byggstaket och kedja med lås för att förhindra skadegörelse.
*Tillfälligt i en lokal, omnämnd som "bowlingen" vid B-fabriksgränd.
– Vi kan inte ha Blå tåget ute, säger Forslund och uttrycker farhågor för att tåget skulle vandaliseras.
– Till den så kallade bowlingen skulle vi heller inte få nyckel och inte få visa något inne i lokalerna.
Bakgrunden till att kommunen kräver att Åssa-musset lämnar Teaterlokalen är ett kommande arbete med dagvattenledningar i lokalen.
– Vi vill ha lokalen helt tömd under arbetet. Vi vet inte exakt hur ledningarna ligger eller om vi bara behöver gräva upp en ränna. Däremot vet vi att det kan vara problem med gamla ledningar, säger Kristina Cleber.
Hon säger att kommunen inte kan ge några löften eller garantier till föreningen om att kunna använda lokalen igen.
– Jag är rädd för att lova något vi inte kan hålla.
Det handlar bland annat om golvet, som till viss del kommer att brytas upp och eventuellt inte kommer att återställas.
– Vi har inte köra Blå tåget på grus. Det krävs asfalt eller cement. Vi är beredda att försöka lösa det själva, säger Göran Forslund.
Inte aktuellt, kontrar Kristina Cleber.
– Föreningen får inte göra något på eget bevåg.
Samtidigt stänger hon inte dörren helt till Teaterlokalen.
– Det är möjligt att föreningen skulle kunna förvara saker där på ett flexibelt kontrakt. Men vi kan inte lova det i nuläget.
Föreningen känner sig motarbetad. Göran Forslund och Rolf Törnqvist säger att varken tjänstepersoner och ledande politiker förstår föreningens behov av förvaring.
De framhåller Blå tåget som en populär utåtriktad verksamhet, där såväl förskolor som äldreboenden erbjuds turer, utöver de ordinarie som går under sommarsäsongen. Tändkulemotorerna, såväl som övriga samlingar i museet är också populära och drar folk, bland annat under den årliga Åssa-dagen.
– Vi är tacksamma över att vi får ha lokaler och hyresbidrag till museet, men med Teaterlokalen har det gått snett, säger Törnqvist.