Mera

Unikt erbjudande från Kosta Boda

Kosta Boda
Sverige

Unikt erbjudande från Kosta Boda

Som en av få utvalda återförsäljare säljer vi Kosta Bodas nya kollektion glasskulpturer i vår webbshop.

Kosta Boda har en lång tradition av att producera konstglas i världsklass och ryktet om Kosta Boda som det kreativa, konstnärliga och utmanande har spridit sig långt utanför Sveriges gränser. Bertil Vallien firar i år 60 år med Kosta Boda och lanserar nya serien Fortress. Parallellt med detta släpps Ulrica Hydman Valliens senaste hyllningskollektion som produceras i begränsad upplaga framtagen med hennes stiftelse. Som en av få utvalda återförsäljare säljer vi glasskulpturerna i vår webbshop. Som vanligt har du som prenumerant ett förmånligare pris!

Bertil Vallien
Bertil Vallien (född 1938) är en konstnär som under sin sextioåriga karriär har gjort sig känd bland glasälskare främst för sina sandgjutna skulpturer, inte minst sina världsberömda glasfarkoster. Bertil Vallien har hållit hyllade utställningar över hela världen. Hans konst finns representerad i samlingar och på prestigefulla museer i Sverige och internationellt. Vallien började sin bana inom konsten och hantverket som keramiker utbildad vid Konstfack i Stockholm, examinerad som kursetta 1961. Under ett halvsekel levde och arbetade han tillsammans med sin hustru Ulrica Hydman Vallien vid bruket i Åfors, varifrån makarnas glaskonst spreds över världen.
Bertil Vallien arbetar med en mytisk, drömsk och symbolisk motivvärld och är framför allt känd som sandgjutningens mästare. Hans massiva, djupt blåfärgade båtar tillhör den moderna glashistorien. Upphovsman till Château, en av Kosta Bodas mest sålda serviser.

Ulrica Hydman Vallien
Ulrica Hydman Vallien (1938–2018) växte upp i Stockholm, i en familj med starka konstnärliga intressen, där tre av fem syskon gick på Konstfack, däribland Ulrica. En av hennes lärare vid Konstfack var Stig Lindberg, som blev en stor inspiratör. På universitetet träffade hon sin make Bertil Vallien. Efter examen började de tillsammans sina konstnärliga karriärer som radikala keramiker i USA och reste runt i USA och Mexiko på konstnärliga studieresor. Ulricas breda genombrott kom 1986, då hon lanserade både Open Minds och Caramba; två storsäljande succéserier som blev klassiker hon associeras med än idag. 1991 lanserade hon Tulipa som tog hennes popularitet till nya nivåer.  För Kosta Boda var Ulrica Hydman Vallien, som människa och konstnär, av ovärderlig betydelse. Det var en chock när hon plötsligt rycktes bort mitt i sitt intensivt levande liv. Desto roligare är det att Ulricas konstnärliga arv lever vidare, förvaltas och utvecklas av yngre generationer konstnärer och hantverkare i Kosta Bodas ateljéer och hyttor. Länge leve Ulrica!

Med reservation för felskrivning, slutförsäljning och eventuella förändringar.