Det kostar skattebetalarna i Linköping och Norrköping runt 80 miljoner kronor årligen att hålla i gång två konkurrerande flygplatser. Förr eller senare lär politikerna behöva lägga prestigen åt sidan och enas om en gemensam flygplats.
Vid det här laget borde också tanken ha sjunkit in. Ämnet har trots allt stötts och blötts i över 30 år.
I november 1990 lade dåvarande landshövding Rolf Wirtén fram förslaget att det borde anläggas en ny flygplats i Norsholm. På så vis skulle Linköping och Norrköping kunna mötas halvvägs i den infekterade frågan. Planerna kom dock aldrig att förverkligas. I stället har kommunerna fortsatt värna sina respektive flygplatser – till stora kostnader.
Nästa år planerar Linköpings kommun att skjuta till 45 miljoner kronor till flygplatsen, något som kritiserades av Miljöpartiet på senaste kommunfullmäktigemötet. Samtidigt framstår Linköpings flygplatsaffär som lysande jämfört med Norrköpings fyra mil bort, där miljonerna rullar för att hålla i gång Kungsängens flygplats där inga plan landar vissa dagar.
Bättre hushållning med skattemedel vore att enas kring en östgötsk flygplats och ge den långsiktiga förutsättningar för att ha goda kommunikationer, med alla de positiva effekter det innebär för boende och näringsliv i Östergötland. Tillsammans bör Linköping och Norrköping kunna spara i häradet 30–40 miljoner kronor årligen.
Den mest laddade frågan är dock var den östgötska flygplatsen ska ligga. Och det går inte att bortse ifrån att en hel del talar för Linköping.
Förra årets invigdes i Linköping en ny start- och landningsbana, som har kostat 500 miljoner kronor att bygga. Kommunikationerna till Linköping från hela länet är dessutom goda – tack vare E4, Södra stambanan, Stångådalsbanan och Tjustbanan.
Norrköpings flygplats har även med sin närhet till Skavsta en svår konkurrent. Och inget tyder på att den konkurrensen lär minska. Skavsta ska få en egen station när Ostlänken byggs, vilket än mer lär öka kampen om resenärerna. Så om vi långsiktigt vill värna flygtrafiken till Östergötland talar mycket för att vi bör ge en flygplats gott underlag, i stället för att möta invigningen av tåget till Skavsta med två svagare flygplatser.
Det lär dock sitta oerhört långt inne för beslutsfattarna i Norrköpings kommun att lägga ner Kungsängens flygplats – särskilt om en del i beslutet är att i stället stödja Linköping City Airport. Samtidigt bör inte gammalt groll och tävlan mellan städerna få hindra en nödvändig utveckling.
Kommunerna samarbetar redan framgångsrikt på en rad områden – som kring räddningstjänst och kultur. Och eftersom Linköpings kommun bidrar till finansieringen av Norrköpings symfoniorkester bör Norrköpings kommun kunna stödja Linköpings flygplats. Kanske vore också en bra motprestation att Linköping ökar sitt stöd till Norrköpings symfoniorkester om Norrköping sluter upp bakom satsningen på en östgötsk flygplats i Linköping.
Det är dags att lägga prestigen åt sidan. Den fjärde storstadsregionen har inte råd med två flygplatser. Linköping City Airport bör bli Östergötlands flygplats.