Värre med ryskt flyg över Linköping än lite buller från Gripen

Det är ohållbart att svensk byråkrati håller stridsflyg på marken.

Försvarsmakten begränsas av stelbenta tillståndsprocesser.

Försvarsmakten begränsas av stelbenta tillståndsprocesser.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2024-06-17 19:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

På Malmen i Linköping pågår en verksamhet av stor betydelse för rikets säkerhet. Här testas nya stridsflygplan innan de sätts i operativ drift i flygvapnet.

Försvarsmakten har i år tillstånd att på Malmen genomföra 290 start och landningar med det nya stridsflyget Gripen E. Men försvaret har velat öka antalet till 660 i år och 950 nästa år.

Försvarsmakten har dock fått nej till fler flygningar med Gripen E på Malmen. 

Orsaken? Fler flygningar kräver en ny tillståndsprövning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, enligt länsstyrelsen och Försvarsinspektören för hälsa och miljö.

De här tillståndsprövningarna har ett gott syfte. De ska stoppa verksamheter som förstör miljön och kan skada människors hälsa. Samma tillståndsprocesser har dock utvecklats till en bromskloss för Sveriges försvar.

De flesta miljötillstånd kring övningsverksamheten överklagas, enligt Försvarsmakten. Och det kan leda till utdragna processer. En ansökan om att utöka övningsverksamheten i Göteborgs södra skärgård behövde försvaret jobba med i nästan 20 år.

Även Saab i Linköping har behövt stångas mot den väldiga byråkratin som uppstått kring miljölagstiftningen. När Saab för ett par år sedan behövde testa Gripen E:s förmåga till mörkerflygning ansökte bolaget om att under en månad få genomföra två till fyra provflygningar med landning på Saab-fältet mellan klockan 22.00 och 23.00. Nej, var svaret från länsstyrelsen som skickade vidare ärendet till Mark- och miljödomstolen.

Dessa utdragna processer har vi inte tid eller råd med. I alla fall inte nu.

Det pågår ett krig i Europa. Ett ryskt spaningsplan kränkte svenskt luftrum senast i fredags.

Det säkerhetspolitiska läget är så allvarligt att Sverige på rekordtid har behövt gå med i Nato. Och om vi på kort tid har behövt ompröva en månghundraårig svensk alliansfrihet så måste det finnas utrymme för att även ompröva tillståndskraven. Länsstyrelsen bör ges ökade befogenheter att utöka befintliga miljötillstånd, när det krävs för rikets säkerhet.

Det är ju inte heller så att Försvarsmakten begär att få börja med en helt ny verksamhet på Malmen. Önskan är att få starta och landa någon gång mer per dag med samma plan som det finns tillstånd för.

Ska vi dra den här frågan till sin spets är det ytterst svensk säkerhet det handlar om. Vad är viktigast – att minska bullret från Gripen E över Linköping eller att minimerar risken för ryskt bombflyg över staden?