Försvaret får nej till fler flygningar med Gripen E på Malmen

Försvarsmakten begärde att få genomföra fler flygningar med det nya stridsflygplanet Gripen E på Malmen. Men nu har Försvarsinspektören för hälsa och miljö förbjudit det. En ny tillståndsprövning måste göras.

Gripen E är utrustad med en motor som tillverkas av det amerikanska företaget General Electric. Motorn är mer kraftfull är den som används i den nuvarande C/D-versionen.

Gripen E är utrustad med en motor som tillverkas av det amerikanska företaget General Electric. Motorn är mer kraftfull är den som används i den nuvarande C/D-versionen.

Foto: Marcus Wandt/Saab

Linköping2024-06-17 09:42

Nyheten i korthet

  • Försvarsmakten får inte öka antalet flygningar med det nya stridsflygplanet Gripen E på Malmen som planerat, enligt ett beslut från Försvarsinspektören för hälsa och miljö, FIHM.
  • Försvarsmakten ville öka antalet flygrörelser från 290 till 660 i år och 950 nästa år, men FIHM kräver en ny tillståndsprövning.
  • En ökning till 950 flygrörelser skulle leda till ljudnivåer över 90 decibel i 391 byggnader runt Malmen, vilket är nivån för krav på bullerreducerande åtgärder.

Enligt gällande tillstånd får Försvarsmakten genomföra 290 så kallade flygrörelser – start och landningar – på Malmen med Gripen E under 2024. I mars i år anmälde dock Försvarsmakten att man vill kunna genomföra 660 flygrörelser i år och 950 under nästa år och tills vidare. 

På Malmen bedriver såväl Försvarsmakten som Försvarets materielverk, FMV, provverksamhet. Testerna genomförs innan de nya stridsflygplanen levereras och sätts i operativ drift inom flygvapnet. 

Nya Gripen E har en kraftfullare motor än den nuvarande C/D-versionen – vilket gör att planet bullrar något mer. Vid start och landning är skillnaden mellan flygplanstyperna mindre än 2 decibel. Vid överflygning på korta avstånd är skillnaden 3
decibel. Ljudnivåer på 1 decibel är knappt hörbara, medan en skillnad på mellan 3 och 5 decibel är märkbar.

Försvarsmaktens egna bullerberäkningar har visat att med 950 flygrörelser med Gripen E beräknas 391 byggnader i området kring Malmen få ljudnivåer som ligger över 90 decibel, vilket är nivån för när fastigheter omfattats av krav på bullerreducerande åtgärder. Försvarsmakten ansåg att den planerade verksamheten "kommer att få tämligen liten betydelse på omkringliggande bebyggelse i jämförelse med nuvarande verksamhet".

I april i år yttrade sig Linköpings kommun och länsstyrelsen över anmälan. Kommunen framhöll att det blir en betydande förändring av antalet flygrörelser och menade att förändringen kan kräva ett nytt tillstånd. Länsstyrelsen ansåg att en ny tillståndsprövning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd ska göras. Myndigheten skrev: "Länsstyrelsen delar bedömningen att verksamheten med JAS 39 Gripen E på Malmen flygplats är av stor betydelse för totalförsvaret och att hänsyn ska tas till det förhållandet i tillsynsmyndighetens rimlighetsavvägning inför beslut i ärendet". 

Försvarsinspektören för hälsa och miljö, FIHM, delar länsstyrelsen uppfattning att en ny tillståndsprövning måste göras. FIHM konstaterar att den anmälda verksamhetens påverkan "inte kan bedömas som tillfällig utan innebär att ett
betydande antal tillståndsgivna flygrörelser tas i anspråk för JAS 39 Gripen E över tid".

FIHM skriver i beslutet: "Den anmälda ändringen avseende flygverksamhet med JAS 39 Gripen E på Malmens flygplats, ska därför förbjudas". 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!