I Landeryd har det "alltid" funnits en broförbindelse över Stångån och Kinda kanal, enligt den lokala hembygdsföreningens guide till bygden. Dess existens finns belagd åtminstone sedan 1700-talet.
I maj 2022 stängdes dock Spången, som bron kallas. Beslutet togs i all hast efter att rötskador konstaterats under en inspektion.
Det första beskedet från Linköpings kommun, i samband med stängningen, var att det fanns en förhoppning att Spången skulle öppna någon gång under sommaren 2022. Och det beskedet gladde nog många, eftersom bron binder samman ett populärt gångstråk kring Landeryd, Sturefors och Hjulsbro.
Men Spången har förblivit stängd. En senare prognos sade att en ny bro skulle vara på plats 2024. Nästa besked var 2025. Och nu sägs det att det drar ut ytterligare två år.
Vad är det då som tar sådan tid? Utredningar och ansökningar, verkar det som.
I Corren berättar Ulf Johansson Lorin, på kommunens stadsmiljökontor, att de har blivit klara med utredningar om bland annat geoteknik och möjliga brotyper. Nu väntar detaljprojektering och att förbereda ansökan om tillstånd för vattenverksamhet hos mark- och miljödomstolen, något som brukar ta tid.
Kostnaderna drar också snabbt iväg. Projektet beräknas landa på 17 miljoner kronor.
Men är det rimligt att det ska ta sådan tid att ersätta en spång på en plats där broar har ersatts återkommande under många århundraden? Knappast. Snarare tyder det på att Sverige har blivit överbyråkratiserat. Att vanliga sysslor omgärdas av oproportionerliga krav på pappersarbete.
Spången är inte heller den enda populära gångbron i Östergötland som har försvunnit och inte kommit tillbaka på grund av massa pappersexercis. Femöresbron i Norrköping hade funnits på sin plats i över hundra år när den år 2017 lyftes bort av kommunen. Då hade bron drabbats av allvarliga korrosionsskador.
Norrköpings kommun lovade först att en ny bro över Motala ström skulle vara på plats 2019. Sedan var beskedet sommaren 2022. Därefter blev det 2023. Nu är målet 2025. Och budgeten för projektet har med åren svällt till 30 miljoner kronor.
Varför tar det då så lång tid att byta gångbron i Norrköping? Enormt krånglig byråkrati, är det korta svaret. Enligt Norrköpings kommun är problemet att olika lagstiftningar står mot varandra och att olika aktörer gör olika tolkningar av lagar och föreskrifter. Det har dragit ut på projektet i oändlighet.
Sverige har dock inte råd med en regelsamling som gör att relativt enkla samhällsbyggnadsärenden – som det bör vara att ersätta gångbroar – spränger alla tidsramar samtidigt som miljonerna rullar. För om det är så svårt som det verkar att numera ersätta Spången i Landeryd, hur ska vi i Sverige då klara större projekt som kärnkraft eller ostlänken?
Sverige måste bli enklare. Vi kan inte linda in varje syssla i lager av papper.