Kommer det att tillverkas ett nytt stridsflygplan i Linköping efter Gripen? Det vet ingen.
En sak står dock klart. De kommande åren blir avgörande.
Beslut om Sveriges framtida stridsflyg lär tas av riksdagen 2030. Allt underlag ska vara klart 2028.
Att beslutet får ta tid är klokt. Det är oändligt mycket skattepengar som det handlar om. Valet av framtida stridsflygsystem är ett av de största ekonomiska åtagandena inom försvarsområdet, som det konstateras i försvarsberedningens färska slutrapport.
Dessutom är osäkerheten stor kring exakt vad för typ av stridsflygförmåga som Sverige behöver den dag Gripen E ska fasas ut, vilket blir någonstans mellan 2050 och 2060. En hissnande snabb teknikutveckling gör det allt svårare att spå framtiden. Hur påverkar AI och drönare? Kommer det ens sitta en pilot i nästa svenska stridsflyg?
Dessutom påverkar Sveriges inträde i Nato. Kraven på nytt stridsflyg lär behöva anpassas till Sveriges roll i försvarsalliansen. Och det är ännu inte glasklart exakt vilka åtaganden som faller på Sverige.
Vilka alternativ har då Sverige efter Gripen?
Enligt Försvarsmakten finns tre val, vilka tecknades i överbefälhavarens militära råd 2022. Ett nytt plan tillverkat i Sverige, att Sverige går med i ett internationellt samarbete för att utveckla nytt stridsflygsystem eller att köpa ett färdigt plan från en utländsk tillverkare. Såväl regeringen som försvarsberedningen har ställt sig bakom att se över alla tre alternativen.
Där står vi i dag. Försvarets materielverk gav i mars både Saab och GKN Aerospace, tidigare Volvo Aero, i uppdrag att ta fram konceptstudier för ett nytt svenskt stridsflyg.
Men samtidigt som en del av Saab i Linköping arbetar för fullt med att skissa på hur ett nytt svenskt stridsflyg kan se ut varnas det från en annan del av koncernen. Förmågan att tillverka ett nytt stridsflyg riskerar att förloras de kommande åren.
I brev till Försvarsmakten vädjar försvarskoncernen om fler beställningar på Gripen E. Utan nya ordrar tvingas Saab att börja avveckla tillverkningen av delar till stridsflygplanen om tre år. I början av 2030 ska de sista beställda Gripen-planen vara klara. Därefter riskerar personalen i monteringen i Linköping att stå utan arbetsuppgifter.
Beskedet från Saab är såklart taktiskt. Försvarskoncernen vill pressa svenska staten till att köpa fler plan. Men det finns en gravallvarlig botten.
Utan fler beställningar på Gripen-plan riskerar produktionen att behöva läggas ned. Och då det är oerhört dyrt att bygga upp förmågan att tillverka stridsflyg riskerar i värsta fall ett nytt svenskt stridsflygprojekt att dö i sin linda.
Försvarsmakten har dock avfärdat Saabs krav. Det blir för dyrt med fler beställningar. Så hoppet står till att några andra länder är intresserade av att beställa Gripen.
Det framstår dock som om försvaret och regeringen har försvårat Saabs möjligheter till att sälja fler plan, genom det vägval som Försvarsmakten har skissat upp att Sverige står inför.
För vilken analys gör andra potentiella köpare när det svenska försvaret och regeringen uttryckligen säger att nästa svenska stridsflyg kanske inte kommer att tillverkas i Sverige? De lär dra öronen åt sig. Vem väljer en flygplanstillverkare vars storkund under generationer säger att den kan vara på väg att hoppa av?
Samtidigt ska såklart inte Saab ha monopol på stridsflyg till Sverige. När så mycket pengar och viktiga säkerhetspolitiska överväganden ligger i potten ska alla alternativ noga granskas.
Frågan är dock om inte Försvarsmakten kunde ha skött det hela mer taktfullt. Om ett nytt stridsflyg ändå inte ska vara i luften förrän 2050-2060 varför gick det inte att vänta ett par år till med att kommunicera exakt hur vägvalet ser ut? Bättre hade varit att genomföra konceptstudierna för hur ett nytt svenskt stridsflyg kan komma att se ut och därefter slå fast vägvalet.
För vad är viktigast – att få kommunicera vägvalet åtta år innan beslutet eller att gör vad som går för att behålla den nationella förmågan att bygga stridsflyg? Det bör vara det sistnämnda, om försvaret verkligen vill hålla dörren öppen för ett nytt stridsflyg tillverkat i Linköping.
Frågan som Försvarsmaktens agerande leder fram till är dock om det finns en genuin önskan om ett svenskt plan efter Gripen. Hittills framstår det mer som om försvaret slår undan fötterna för ett nytt svenskt flyg.