Han beskriver hur han stått på hotellbalkongen och sett ut över stan. Gamla minnen kom tillbaka, som de brukar:
”Så tänkte jag på fritidsgårdarna, replokalerna, Studiefrämjandet, Arbis, Skylten, Rock d´amour, Konsert och kongress, alla studentställen, alla pizzerior … allt som man har spelat på. Det finns ett sammanhang i det där kulturlivet. Det finns ett mycket högre värde än vad många ser. Vi måste visa dom! Tack för att ni har kommit hit!"
Lars Winnerbäck rycktes ofrivilligt in i debatten när Moderata ungdomsförbundet i en debattartikel tog honom som ett exempel på att kulturlivet kan driva verksamhet med minimalt offentligt stöd. Något han besvarade i ett eget inlägg:
”Varje ’problemunge’ som plockar upp en pensel eller gitarr och ges tillgång till en ateljé eller replokal, är en stor vinst för samhället”, skrev Winnerbäck i Corren.
Inte alla artister skulle använda sin uppmärksamhet för att stå i blåsten och ta ställning. Det är modigt och starkt. Winnerbäcks ord om kulturlivet, inför 9 100 personer på turnépremiären i Linköping, möttes av ett öronbedövande jubel.
När låten ”Själ och hjärta” släpptes 2021 kändes vibbarna från svenska musikvidundret Kent. Att senaste albumet ”Neutronstjärnan” blev till i ett samarbete med gamla Kent-medlemmarna Joakim Berg och Martin Sköld blir nästan helt naturligt. Tänker man på det så växte ju Winnerbäcks musikkarriär fram samtidigt som Kents.
Men Winnerbäcks inte allt för yviga förflyttningar gör att vi känner igen honom, både i text och musik. Styrkan ligger i att han gräver på plats och hittar nya känsliga vägar in i sina arrangemang och i poesin. I studioversionerna tycker jag att det är tydligt att texterna ska fram. Musiken hålls tillbaka på ett sätt som också är typiskt för mycket av 90-talspopen och inte minst Kent – även om allt finns där och är fantastiskt välspelat.
Låtvalet för kvällen präglas av de lugna, allvarliga tonerna på nya albumet. Både text och musik. Konkreta iakttagelser genom livet. Det blir en väldigt fin version av ”En tätort på en slätt” samt klassiker som ”Söndermarken” och ”Elden” som får publikhavet att bubbla redan på introt. Publiken visar all kärlek. Och Winnerbäck tackar tusenfalt. Före ”Ingen soldat” säger han:
”Det är så jävla mörka tider nu. Det är så mycket ’vi’ och ’dom’, så mycket hämnd och hat och skit. Jag tror att vi verkligen behöver den värme vi kan få!”