Svar på "Hermansson (S) svarar: Attendo bär ansvaret – inte personalen" (1/4):
Du pratar om en trygg övergång för våra kunder i hemtjänsten. Samtidigt som kunderna, sedan beslutet blev taget, dagligen påtalat för oss hur oroade de är. De undrar ständigt om det inte finns något de eller vi kan göra för att de ska få ha kvar Attendo som utförare. Du pratar om att ställningstagandet inte är riktat mot oss som omvårdnadspersonal, men samtidigt kan du inte komma ut och ha en dialog eller återkoppla till oss och våra kunder på annat sätt än att svara via en insändare.
När vi valde att arbeta i hemtjänsten så gjorde vi det med passion för att hjälpa människor som behöver det. Med Attendo i ryggen känner vi att vi varje dag kan gå hem raka i ryggen, stolta över vårat val av yrke. Att ha en arbetsgivare som bemöter våra behov såväl som våra kunders är vi stolta över.
Attendo har kunnat erbjuda oss medarbetare anpassade scheman som fungerar med vår vardag. Vi är flera som har barn. Många kan inte jobba varannan helg och går på rak vecka. Vi vet att rak vecka är något som egen regi försöker arbeta bort. Alla kan inte arbeta kvällar och delade turer. Vad ska vi göra när Attendo inte finns kvar? Bli arbetslösa för att våra behov inte kan tillgodoses?
Precis som våra kunder är olika är också vi som arbetar olika. Våra privata liv ser helt olika ut, en del av oss kan jobba vardagar, andra nätter och andra kvällar och helger. Detta är något som Attendo med ledning alltid haft en förståelse för och kunnat ge oss ett arbete att gå till trots faktorer som spelar in i våra privatliv. Att vi har kollegor som arbetat för Attendo i cirka 30 år, lika länge som Attendo funnits och varit med och utvecklat omsorgen i Linköping, är ett bevis på hur bra vi trivs med vår arbetsgivare.
När granskningen av vår verksamhet varit på tal har ledningen genom hela arbetet varit transparenta med oss medarbetare.
Utöver att vara bäst på att svara på och kvittera larm, är vi ett team som är duktiga på att arbeta efter arbetssättet ”nära vård” som även är en del av avtalet med Linköpings kommun. Genom att leverera nära vård har vi lyckats arbeta bort de klagomål som kom i samband med Attendos övertagande i Lambohov. I dagsläget har vi inga klagomål och har inte heller haft under en längre tid.
Du pratar om tidigare brister som åtgärdats med goda resultat i uppföljningen av Linköpings kommun. Brister som vi tillsammans med ledning, i samverkan med kommunen och via ett gott samarbete oss kollegor emellan, arbetat bort. När du fortsatt pratar om tidigare brister så tar ni ifrån oss det arbete som vi alla har gjort tillsammans med vår ledning och trampar på oss medarbetare. Är det så du visar att bra vård- och omsorgspersonal kommer att behövas?
Vi vill fortfarande ha en dialog, vi vill bli hörda och det vill även våra kunder.
Katarina Sköld, Khaled Aodish, Khalil Mustafa, Emma Bontha, Angelica Persson, Jennie Andresen, Hakim Tarda, Sara Ruya, Edwin Suihko, Omar Essa, Rodin Alou, Mustafa M, Rojin A, Natalie R, Dejan Gubeljic, Firas Al-twfan, Kinga, Dalia A, Yzan Ied, Eimilios Petrus, Lojein Alnatur, Rezvan Khan, Aragsan Warsame, Ayman Al-mohammad, Amina, Fardowsa, Majeda, Khatitje, Rokaia Finjan, Rahma Hassan, Henrietta Håård, Molhm Aldeen, Fathia Hussein, Anna D, Maria, Emil Svensson, Hasan med flera kollegor