Svar på "Personalen på Attendo i chock: Varför har ingen pratat med oss?" (26/3):
Jag förstår att beskedet att Linköpings kommun inte kommer att förlänga avtalet med Attendo väcker mycket känslor, särskilt hos er som jobbar i verksamheten. Bakgrunden till vårt ställningstagande är att Attendo återkommande har uppvisat brister i förhållande till det avtal Attendo och Linköpings kommun har ingått.
Jag vill därför fastslå en sak: vårt ställningstagande är inte riktat mot vård- eller omsorgspersonalen, utan mot bolaget Attendo. Det är ledning och chefer på Attendo som ansvarar för att verksamheten följer avtalet.
Förutom tidigare vård- och omsorgsbrister har vi de avvikelser som den ekonomiska uppföljningen hittills visat, exempelvis det plötsliga och kraftigt ökade antalet fakturerade hemtjänsttimmar. Något som Attendos svar inte kunnat förklara.
Vårt ställningstagande ligger därför fast. Nu inleder vi arbetet med att förbereda en trygg övergång för brukare och medarbetare när avtalet löper ut. De äldre kommer att få sina behov tillgodosedda och äldreomsorgen kommer fortsatt att vara i stort behov av duktiga medarbetare i takt med att behoven hos vår åldrande befolkning växer.
Det är beklagligt att vi hamnat i denna situation, men när avtal inte efterlevs måste vi agera. Det är vård- och äldreomsorgsnämnden som är ansvarig för att Linköpingsborna får en god och jämlik äldreomsorg. Samtidigt måste vi säkerställa att våra gemensamma skattemedel används på rätt sätt.